Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
01 juni 2019 19:30
Del på Facebook
IMPORTØR: Bentley fikk nylig en offisiell importør til Norge. Den ligger på Billingstad. De regner med å selge mellom 30 og 40 biler, de fleste av SUV-en Bentayga, og fire til fem Continental GT. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
IMPORTØR: Bentley fikk nylig en offisiell importør til Norge. Den ligger på Billingstad. De regner med å selge mellom 30 og 40 biler, de fleste av SUV-en Bentayga, og fire til fem Continental GT. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Bentley Continental GT hører hjemme i det øvre hierarkiet av bilfloraen. En mye-vil-ha-mer-bil, noe som også gjenspeiles på kassalappen.

De siste ti årene har det blitt vanlig å kalle biler som er litt ekstra forseggjort, for premium. Det som gjerne beskrives som «opplevd kvalitet», ligger på et noe høyere nivå enn i en helt vanlig bil.

Merker som BMW og Audi hører hjemme her, med biler som koster litt mer på grunn av utstyr og materialvalg. Men disse bilene føles puritanske når man setter seg inn i en Bentley. Her er det opplevde kvalitetsnivået av et slik format at de fleste av oss umiddelbart føler seg en smule shabby kledd.

Skinnet i interiøret er tre millimeter tjukt, én millimeter mer enn det man finner i en premiumbil. I en Continental GT går det med skinn fra 11 kuer.

Smykker

Knappene minner om smykker, og man aner at motstanden i en bryter er nøye planlagt. Man kan vippe den midtstilte skjermen rundt, slik at den bare blir en lang flate. Linjene i dashbordet korresponderer med luftuttakene. Det er overdådig, uten at det bikker helt over i kitsj.

Så å si alt man ser i en Bentley, er håndlagd, og det tar 110 timer å bygge én Continental GT. Kunden kan velge fra et nærmest ubegrenset utvalg av materialer og farger. Skulle man ønske det, er det null problem å ha steinelementer i den innvendige dekoren. Alt avhenger av hvor velfødd bankkontoen er.

Den må uansett ha en del bilringer, for startprisen på en Continental GT er cirka tre millioner kroner, og dette er ikke en bil man går for uten å leke seg litt med den bunnløse tilvalgslisten. Testbilen har detaljer som er laget til de første bilene av den nye Continental-utgaven, kalt «First Edition Specification», til den nette sum av 435.000 kroner. Det inkluderer det roterende displayet, ekstra komfortable seter og en rekke håndlagde elementer som viser at dette er en spesialversjon, blant annet britiske flagg med et symbolsk 1-tall.

Bassbrumling

En bil av dette formatet må også ha en motor som matcher, og den skal være stor, for bilen veier drøyt 2,7 tonn. Passende nok har man valgt en seksliters, tolvsylindret motor som byr på 635 hestekrefter, med et dreiemoment på småsprø 900 newtonmeter.

Kanskje ikke helt i tråd med tidsånden, men du verden for en maskin.

At bilen er rask, er det ingen tvil om, men det er motorens enorme skyv, helt uten dramatikk, som er mest fascinerende. Den dype brummingen ved gasspådrag kunne vært lydbildet til en seddelpresse. Der sportsbiler har en skarp lyd man kjenner igjen fra racingbaner, er dette noe helt annet. En mellomhøy bassbrumling som minner omgivelsene om at her kommer det noe som få andre har.

Og man skal være forsiktig. Bilen gjør deg fartsblind som få andre. Vi tok den med til en avsidesliggende vei med klassisk norsk telehiv, som den parerer så å si helt uten vibrasjoner. I en vanlig bil i samme hastighet hadde vi fått rattet slått ut av hendene.

For noen få

Bilen spiser ujevnheter på en totalt udramatisk måte, selv i den stiveste understellssettingen er komforten god bevart. I tillegg maskerer den fart på en like elegant måte, så muligheten for en prikkbelastning av den rekordartede sorten er alltid til stede. Continental GT er en bil man skal ha respekt for, ikke fordi den på noen som helst måte slynger deg av veien hvis du ikke passer på, men fordi den er vilt sterk på en ekstremt uanstrengt måte.

Som med det meste i Bentley Continental GT er motoren totalt overdimensjonert for et normalt liv. Det er også en biltype som kanskje ikke er blant oss så mye lenger, gigantiske bensinmotorer er neppe framtiden. Drivstofforbruket er voksent, men har man råd til en Continental GT, bør bensinprisen være en ubetydelig faktor. Det vil heller ikke ta seg særlig pent ut å klage på bomringer fra førersetet i en Continental.

Dette er et kjøretøy for noen ytterst få. Vi andre får beundre det fra utsiden, som en form for elevert brukskunst som lyser opp i hverdagen, ikke minst i fargevalget Orange Flame.

Tekniske data

Bentley Continental GT
Pris: 3.066.787,–
Pris testbil: 3.825.362,–
Motor: W12 syl. Bensin. To turboer. 5950 ccm. 635 hk v. 6000 o/min. 900 Nm v. 1350–4500 o/min.
Aks: 3,7 sekunder
Toppfart: 333 km/t
Forbruk: 1,36 l/mil
Utslipp: 308 g/km CO2
Bagasjerom: 358 liter
LxBxH: 4850/1966/1405 mm
Egenvekt: 2715 kilo

Pluss og minus

+

Skyhøy opplevd kvalitet
Motoren
Uvirkelig komfort

Noe i utakt med tiden
Relativt voldsom pris

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse