Søknadsfristen gikk nylig ut for Enovas anbudskonkurranse om støtte til å bygge 25 hurtigladestasjoner i Finnmark og Nord-Troms. Det var kun en søker på anbudet, Enova.
Da en tilsvarende utlysning ble gjort i 2016, var det ingen som ville ta på seg oppdraget.
– Vi er stolte over å være eneste selskap som søker om å få bygge ut det som blir verdens nordligste nettverk av hurtigladestasjoner. Søknaden vår er tuftet på ønsket om å legge til rette for nullutslippsalternativene over hele landet, selv om vi skjønner at det kommersielle potensialet i prosjektet er begrenset på kort sikt, sier Ole Gudbrann Hempel i Fortum, i en pressemelding.
Enova ba om ladere med 150 kilowatts effekt.
– Vi mener at vi bør gå for 300 kilowatt for å sikre maksimal langsiktighet når vi starter arbeidet med å elektrifisere bilparken i nord, sier Hempel.
Selskapet mener de kan få ferdig ladeplassene tidlig i 2020.