Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
03 november 2019 19:30
Del på Facebook
IKKE NISJE: Konsernsjef Thomas Ingenlath sier Polestar ikke skal være et nisjemerke, men at det tar lang tid å etablere et helt nytt merke. FOTO: Terje Pedersen / NTB scanpix
IKKE NISJE: Konsernsjef Thomas Ingenlath sier Polestar ikke skal være et nisjemerke, men at det tar lang tid å etablere et helt nytt merke. FOTO: Terje Pedersen / NTB scanpix

Polestar åpner i disse dager sin første butikk i Europa, nærmere bestemt i Oslo.

Bortsett fra den første modellen, ladehybriden Polestar 1, vil resten av modellene fra Volvos undermerke Polestar være elektriske.

Konsernsjef i Polestar, Thomas Ingenlath, sier det på ingen måte er tilfeldig at de begynner i Norge.

– Her er elbilmarkedet modent, og vi er et skandinavisk merke.

I lokalet i Øvre Slottsgate i Oslo står det to biler, Polestar 1 og Polestar 2, sistnevnte en elbil på nivå med Tesla Model 3 når det gjelder pris, størrelse og ytelse.

– Tesla Model 3 definerer hva som er en sportslig familiebil, særlig i Norge. I andre land, for eksempel Tyskland, er også en bil som BMW 3-serie en viktig målestokk.

Våren 2016 viste Ingenlath, som da var designsjef i Volvo, fram to konseptbiler på fabrikken i Torslanda i Göteborg. Konsept-SUV-en ble til XC40, mens den andre, en coupe-sedan, skulle vise seg å bli til Polestar 2.

Eksentrisk

– Det var aldri noen tvil om at SUV-en skulle bli en Volvo. Den andre modellen, derimot, passet ikke inn i Volvo-sortimentet. Det var ikke en bil som hørte hjemme der. Samtidig hadde vi begynt å tenke på å gjøre Polestar til noe mer enn en avdeling i Volvo-systemet.

Ingenlath sier Volvo-modellene skal være komfortable familiebiler, mens det er rom for noe mer eksentriske kjøretøy i Polestar-avdelingen.

– Det var nettopp derfor vi skapte Polestar. Her skal bilene være innovative og mer sporty.

Dette ønsker Ingenlath også å ta med seg inn i kjøpsopplevelsen. I utgangspunktet skal Polestar selges over nettet, samtidig har man altså muligheten til å gå innom et showroom dersom man befinner seg i Oslo, og se nærmere på bilen. Her kan man også kan snakke med en selger.

– Men selgerne våre jobber ikke på kommisjon, de er ikke der for å dytte en rabattert bil på kundene. Polestar kommer med faste priser og pakker. Prisen på bilen er den du ser.

Produksjonen av Polestar 2 starter i februar, og lanseringen i Norge blir til sommeren. Ingenlath sier at Polestar 3 skal bli en elektrisk SUV, som trolig lanseres i 2021.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse