Annonse
Annonse
IKKE NISJE: Konsernsjef Thomas Ingenlath sier Polestar ikke skal være et nisjemerke, men at det tar lang tid å etablere et helt nytt merke. FOTO: Terje Pedersen / NTB scanpix
IKKE NISJE: Konsernsjef Thomas Ingenlath sier Polestar ikke skal være et nisjemerke, men at det tar lang tid å etablere et helt nytt merke. FOTO: Terje Pedersen / NTB scanpix

Polestar åpner i disse dager sin første butikk i Europa, nærmere bestemt i Oslo.

Bortsett fra den første modellen, ladehybriden Polestar 1, vil resten av modellene fra Volvos undermerke Polestar være elektriske.

Konsernsjef i Polestar, Thomas Ingenlath, sier det på ingen måte er tilfeldig at de begynner i Norge.

– Her er elbilmarkedet modent, og vi er et skandinavisk merke.

I lokalet i Øvre Slottsgate i Oslo står det to biler, Polestar 1 og Polestar 2, sistnevnte en elbil på nivå med Tesla Model 3 når det gjelder pris, størrelse og ytelse.

– Tesla Model 3 definerer hva som er en sportslig familiebil, særlig i Norge. I andre land, for eksempel Tyskland, er også en bil som BMW 3-serie en viktig målestokk.

Våren 2016 viste Ingenlath, som da var designsjef i Volvo, fram to konseptbiler på fabrikken i Torslanda i Göteborg. Konsept-SUV-en ble til XC40, mens den andre, en coupe-sedan, skulle vise seg å bli til Polestar 2.

Eksentrisk

– Det var aldri noen tvil om at SUV-en skulle bli en Volvo. Den andre modellen, derimot, passet ikke inn i Volvo-sortimentet. Det var ikke en bil som hørte hjemme der. Samtidig hadde vi begynt å tenke på å gjøre Polestar til noe mer enn en avdeling i Volvo-systemet.

Ingenlath sier Volvo-modellene skal være komfortable familiebiler, mens det er rom for noe mer eksentriske kjøretøy i Polestar-avdelingen.

– Det var nettopp derfor vi skapte Polestar. Her skal bilene være innovative og mer sporty.

Dette ønsker Ingenlath også å ta med seg inn i kjøpsopplevelsen. I utgangspunktet skal Polestar selges over nettet, samtidig har man altså muligheten til å gå innom et showroom dersom man befinner seg i Oslo, og se nærmere på bilen. Her kan man også kan snakke med en selger.

– Men selgerne våre jobber ikke på kommisjon, de er ikke der for å dytte en rabattert bil på kundene. Polestar kommer med faste priser og pakker. Prisen på bilen er den du ser.

Produksjonen av Polestar 2 starter i februar, og lanseringen i Norge blir til sommeren. Ingenlath sier at Polestar 3 skal bli en elektrisk SUV, som trolig lanseres i 2021.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til post@ksu.no.
For kommentarer vennligst bruk kommentarfeltet under.

Annonse
Annonse
Bok - tilbake til livet

Flere tema-artikler

  • Alle
  • Bil Og Motor
  • Bolig Og Fritid
  • Livsstil Og Fritid
  • Mat Og Drikke
  • Reise
  • Teknologi Og Vitenskap
vis flere vis alle
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte