Er du tiltrukket av nomadeliv på fire hjul? Vanlife-bevegelsen har for alvor gjort sitt inntog på norske veier.
Vanlife leves ikke i moderne, kostbare campingbiler – men i tidligere bruksbiler som eierne selv har bygd om, innredet og utstyrt.
Søker du opp #vanlife på Instagram, får du i dag over seks millioner treff. Kombinert med andre nettsteder som Pinterest, YouTube og Facebook finnes det en nærmest ubegrenset kilde til inspirasjon der ute: alt fra tekniske veiledninger og budsjettmodeller til interiørtips og ruteforslag.
Fire måneder underveis
Vanlife har lenge vært stort i land som USA og Australia, men også i Norge har kulturen fått en entusiastiske tilhengerskare. En av dem er 47 år gamle Bjørn von der Fehr, som administrerer Facebook-gruppen Vanlife Norge (med over 1100 medlemmer i skrivende stund). For han og kona Evangeline startet eventyret i 2017, da ekteparet ønsket seg en ny og selvstendig vri på europaferien.
– Vi kjøpte oss en gammel maxitaxi, rev ut totalt 17 seter, bygde om og startet med fire ukers tur. Vi hadde en del erfaring med bilreise fra før, men å ha med seg halve huset ga mersmak. I denne budsjettvennlige farkosten har vi alt vi trenger for å leve komfortabelt, inkludert toalett og dusj, til tross for at den fremstår som en helt anonym varebil utenfra.
Fire uker, viste det seg, var ikke på langt nær nok til å tilfredsstille eventyrlysten. Bjørn og Evangeline ble fort bitt av vanlife-basillen, og har hittil i år tilbrakt 120 døgn i bilen.
– Samtlige netter i løpet av en fire måneders tur langs europeiske kystlinjer ble tilbrakt uavhengig av campingplasser, forteller Bjørn. – Jeg har blitt spurt om den neste turen blir på fire år, og jeg svarer det samme hver gang: Vi utelukker ingenting.
Endeløse variasjoner
Til dem som ikke er kjent med vanlife, kan konseptet være vanskelig å forklare, nettopp fordi det innebærer så få fastsatte «regler». Alt du trenger, er i prinsippet en bil og en madrass. Resten er opp til deg.
– Vanlife er i utgangspunktet bare et begrep, sier Bjørn. – Bortsett fra å installere en form for sengeløsning er det ingen fasit på hvordan du skal utstyre eller innrede bilen din. Blant de mange faktorene som gjør fenomenet så interessant, er variasjonen av løsninger der ute. Bilen kan være gammel eller ny, stor eller liten, enkel eller kompleks. Viktigst av alt er uansett at du møter kravene til trafikksikkerhet. Mange tenner på vanlife på grunn av den hjemmesnekrede romantikken, men at bilen får deg trygt dit du skal, er langt viktigere enn Instagram-faktoren, sier han.
Selv om populariteten har eksplodert på Instagram og sosiale medier de siste årene, er ikke vanlife-fenomenet i seg selv noe nytt. Allerede på 50- og 60-tallet kjørte tusenvis av hjemmesnekrede bobiler «the hippie trail» mellom Europa og Asia, men med stadig økende boligpriser kan motivasjonen bak livsstilen for mange ha endret seg.
– I disse dager har vanlife blitt spesielt populært for ungdom som ikke har råd til å kjøpe seg eget bosted, og som flytter inn i bilen for å spare penger. Dette er noe man ser særlig mye av i USA, og nå mer og mer i land som England og Spania. Dette gjelder ikke i samme grad i Norge, som generelt er mer velstående, selv om noen kanskje ser fordeler med å leve uavhengig av høye leieutgifter eller boliglån. En annen gruppe som har omfavnet livsstilen, er alle som kan jobbe eksternt via internett, ettersom dekningen har blitt både billig og god nesten uansett hvor du er i Europa.
Et unikt aspekt av vanlife-kulturen er menneskene bak rattet, fremhever Bjørn.
– Jeg har vært med på vanlife-treff både i Norge og internasjonalt, og nesten ingen snakker om hva de jobber med i det daglige. Folk er langt mer opptatt av bilene sine, og hvordan man har løst felles utfordringer og problemstillinger. Så setter man seg gjerne rundt bålet, lager et måltid og prater om hvor man har vært, hva man har gjort, og hvor man ønsker å reise videre.
Med hytta som inspirasjon
Du trenger ikke nødvendigvis å kjøpe din egen varebil for å få en prøvesmak på vanlife-livet. Basert på fenomenets popularitet har egne utleiefirmaer også kastet seg på den internasjonale trenden. I Norge er Arctic Campers og Cabin Campers to selskaper som kjøper opp og konverterer varebiler til hjemmekoselige farkoster. Sistnevnte ble startet opp i 2018 av fire kamerater fra Stavanger, og har i skrivende stund åtte campers til leie i Oslo. Gründer Jan Tveterås (30) ble først inspirert da han leide sin egen campervan på en ett år lang reise i Australia og New Zealand.
– Det var en fantastisk måte å se disse landene på, ettersom man våknet opp til en ny utsikt hver dag, men det slo meg at det ikke var så mange som drev med denne typen bilutleie i Norge. Men landet vårt er faktisk unikt tilrettelagt for vanlife-kulturen, da vi har mulighet til å parkere og overnatte stort sett hvor vi vil på grunn av allemannsretten.
For å skille seg ut i markedet – og ikke minst på grunn av Instagram-faktoren – var det viktig at bilene ble bygd med et unikt estetisk uttrykk, forteller gründeren.
– Vi valgte å hente mye av inspirasjonen vår fra norsk og skandinavisk hyttekultur, forteller Tveterås. – Vi ønsket oss et gjennomgående fokus på hygge og nærhet til naturen, med mye treverk, tekstiler og varme detaljer.
Vanlife-fenomenet har åpnet det å både bo i og reise med bil for en ny generasjon, sier han.
– Mange har nok vært nysgjerrige på livsstilen, men har aldri identifisert seg med klassiske bobiler, som ofte er dyre, store og knotete i bruk. Med konverterte campervans får man satt sitt eget unike preg på bilen, samt muligheten til å kunne sove og reise hvor man vil, til en langt hyggeligere pris.
Men hva skal egentlig til for å gjøre dette selv?
– Det krever nok noe nevenyttighet å bygge en campervan, men det er utvilsomt noe de fleste kan gjøre hvis man har tid og interesse, sier han. – Å legge parkett eller isolasjon i en varebil er jo ikke nevneverdig vanskeligere enn å gjøre det hjemme. 12V strøm er ikke heller ikke altfor komplisert å installere, og det meste av innredning skrus rett inn i metallet. Det kan absolutt være en utfordring, men mye av appellen med vanlife handler jo om å gjøre bilen unik og personlig etter egne behov.
Hva er vanlife?
– Et fenomen der person, vare og bruksbiler konverteres til unike bobiler.
– Oppsto allerede på 50- og-60 tallet, men har opplevd en internasjonal boom de siste årene, stimulert av sosiale medier som Instagram og YouTube.
Budsjett, biltyper og praktiske tips
– Før du ser deg om etter en varebil å konvertere, undersøk markedet for allerede konverterte campervans. Særlig gjelder dette hvis du ikke er teknisk anlagt.
– Du kan i praksis kjøpe en varebil og konvertere den til en campervan for så lite som 50.000 kroner, men invester heller i en bil i teknisk god stand. Husk at ikke alt må være på plass fra dag én, og at du kan bygge på bilen din litt etter litt.
– Ved ombygging av en varebil til personbil er det vanlig å gå for modeller som er over ti år gamle, da regelverket og avgifter er mindre strengt for eldre modeller. Ta kontakt med din lokale trafikkstasjon for mer informasjon.
– Invester i en god varmekilde. Gass er vanlig, men krever ventilasjon. Husk gassalarm!
– Populære bilmodeller som konverteres til campervans, inkluderer Mercedes Sprinter, Ford Transit, Volkswagen Transporter og Fiat Ducato.
– Vurderer du å slenge deg på vanlife-bølgen, finner du millioner av inspirerende bilder og videoguider på nettsider som Instagram, Pinterest, Facebook og YouTube.