Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
23 november 2019 19:30
Del på Facebook
PRIS: Tesla Model 3 i Standard Range-utgave er priset i samme landskap som Opel Ampera-e, Nissan Leaf e+ og Kia e-Niro. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
PRIS: Tesla Model 3 i Standard Range-utgave er priset i samme landskap som Opel Ampera-e, Nissan Leaf e+ og Kia e-Niro. FOTO: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Den enkleste versjonen av Tesla Model 3 priser seg rett inn i det folkelige elbilsegmentet.

Tesla Model 3 har vært til salgs i mindre enn ett år, men det blir ikke feil å si at den allerede er en eventyrlig suksess i Norge. Det ser ut til at bilen i år kommer til å slette en leveringsrekord satt av Bobla omtrent på den tiden vi fant olje.

Så langt er det to utgaver som har stått for rekordsalget – den svært kvikke Performance og den rimeligere Long Range, begge med firehjulstrekk og en rekkevidde på mer enn 50 mil. Long Range starter på 460.000 kroner, men nå kommer det en versjon som faktisk vil åpne opp døra for enda flere kunder.

Standard Range koster nemlig 75.000 kroner mindre, altså 385.000 kroner. Her må du riktignok ta til takke med bakhjulstrekk, litt mindre utstyr og ikke minst et mindre batteri. Batteriet er på 65 kWt, mot 75 på de to andre.

Måloppnåelse

Dermed synker rekkevidden til drøyt 40 mil.

Litt snaut for en Tesla, muligens, men sjekk prisen. Den er der man finner biler som Kia e-Niro, Nissan Leaf e+ og Opel Ampera-e. Da blir det plutselig ganske så interessant.

Så nå er altså Tesla også representert blant de rimeligere el-familiebilene. Det gjør også denne versjonen av Model 3 til en slags måloppnåelse for Elon Musks elbilprosjekt. En elbil bil til folket, seks år etter at Tesla startet med å vise at elbiler kunne være raske, praktiske og i stand til å kjøre lengre enn til butikken.

Noen vil kanskje tenke at det er litt teit at den bare har trekk på én aksling, men det er slik det er i denne prisklassen. Rekkevidden er også i samme landskap for alle bilene i prisklassen, men Model 3 er betydelig kjappere. Den kan også dra en henger, i motsetning til de tre andre.

Alle disse elbilene er kvikke, men Model 3 er i en litt annen liga. Null til hundre på 5,6 sekunder er rett og slett veldig fort, og rundt to sekunder raskere enn for elbilene som er i samme prisklasse.

Mye for pengene

Model 3 oppleves da også som en del mer sporty, godt hjulpet av en karosseriform som er nærmere kupeen enn SUV-en. Man får følelsen av mye bil for pengene. Og ber man om Standard Range Plus, har man en ferdig utstyrt bil – minus vinterdekk og hengerfeste – for noen hundrelapper under 400.000 kroner. Hengerfeste koster 8300 kroner, og på kroken kan du dra 910 kilo.

Som innstegsmodell til Teslas elbiler gir Model 3 Standard Range absolutt en god pekepinn om hva man kan forvente av bilene fra dette selskapet som har dundret inn i den konservative bilbransjen.

I Model 3 har Tesla til og med gjort interiøret enda mer minimalistisk. En midtstilt skjerm er alt du får. Det fungerer overraskende bra, men det er ikke til å komme ifra at det er litt knotete også. Å få justert ventilasjonen i duggete vær kan være en utfordring når man samtidig skal følge med i trafikkbildet. Logikken er i utgangspunktet bra, men man må fingertrykke og dra seg gjennom menyer for å komme seg dit man vil, noe som ikke alltid er like kjapt og enkelt.

Det er også ting som tyder på at man har vært litt minimalistisk i deler av bilens konstruksjon. Med ujevne mellomrom kom det «spjong-lyder» fra det som trolig er fjæringen. Og setter man beina litt hardt ned på gulvet foran baksetet, høres det ut som man har sparket til en blikkboks.

Oppbevaringsrommene i midtkonsollen har luker som fremstår som ganske simple, og som det ikke er bare enkelt å få til å være lukket. Setene er heller ikke spesielt forseggjorte. Seteputene kan ikke forlenges, og de er glatte og ganske flate. I tillegg dugger det på innsiden av lyktene.

Lett å leve med

Alt dette er elementer som gir følelsen av det kan ha gått litt fort i svingene. Samtidig virker det ikke som den store majoriteten av Model 3-eiere bryr seg nevneverdig om slike detaljer. Årsaken er trolig at Model 3 er en bil det er veldig lett å leve med.

Med Teslas superladernettverk i ryggen er lengre turer aldri noe stress, og selve kjøreopplevelsen er av den avslappede sorten. Det er riktignok mye støy i kupeen, sammenlignet med de større Tesla-modellene, men hele opplevelsen er så gjennomtenkt at man kan leve med hjulstøyen. Model 3 er et elektrisk apparat som kan flytte en familie på enklest mulige vis, uten nøkkel, uten nevneverdig ladeangst og med grei komfort.

Problemet for Model 3 Standard Range er egentlig ikke litt tvilsom kvalitet her og der, eller konkurrentene i samme prisklasse, men at det er ikke er så langt opp, prismessig, til en Model 3 med lengre rekkevidde og trekk på alle fire hjul.

Tekniske data

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Pris: 377.020.-
Pris testbil: 399.142.-
Motor: Elmotor. 306 hk. 375 Nm.
Batteri: 65 kWh
Maksimal ladefart: 120 kW
Toppfart: 225 km/t
Aks: 5,6 sekunder
Forbruk: 14,7 kWh/mil
Rekkevidde: 415 km (WLTP).
Mål (LxBxH): 4694/1850 /1443 mm
Bagasjeplass: 425 liter
Vekt: 1801 kilo
Tilhengervekt: 910 kilo

Pluss og minus

+

Prisen
Lettkjørt
Enkel

Opplevd kvalitet
Kraftigere versjon ikke så mye dyrere

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse