Alfa Romeo har tradisjonelt laget lekre sportsbiler, kabrioleter og sedaner. Det blir det nå en slutt på.
Det italienske bilmerket Alfa Romeo står bak noen av historiens mest ikoniske bilmodeller, som Spider og GTV. Merket er nå eid av Fiat Chrysler Automobiles (FCA), som også har merker som Jeep, Chrysler, Fiat, Maserati og Lancia. FCA slo seg nylig sammen med PSA-gruppen.
I en kvartalsrapport som FCA nylig la fram, viser det seg at sportsbiler som var planlagt fra Alfa Romeo, har blitt skrotet, og at det nå i all hovedsak skal satses på SUV-er. I 2017 kom merket med sin første SUV, Stelvio, men er ellers kjent for sportsbiler, kabrioleter og sedaner.
– Det er nok noen av våre medlemmer i Klubb Alfa Romeo Norge som er bekymret for merkets fremtid nå. Ikke nødvendigvis for en avvikling av merket, men de kan ikke helt se for seg at de skal kjøre SUV i fremtiden, sier Christian Jarre, redaktør for Alfanytt, medlemsbladet for den norske Alfa Romeo-klubbens 1200 medlemmer.
Svakt salg
Problemet for Alfa Romeo er et sviktende salg. Gjennom de tre første kvartalene av 2019 har merket kun levert 41.801 biler i Europa, i all hovedsak av Stelvio og sedanen Giulia. Til sammenligning har Lancia, med én modell – småbilen Ypsilon – levert 76.076 eksemplarer, og det er så å si kun på hjemmemarkedet i Italia.
– Selv tror jeg ikke på noen avvikling, til det har selve merkevaren for høy verdi. Men «money talks». Derfor satser fusjonspartene på at Alfa Romeo skal stå for de mer folkelige SUV-bilene de neste årene, der volum nærmest er garantert, sier Jarre.
Maserati skal stå fremst i rekken når det gjelder elektrifisering, noe Jarre mener kan være lurt.
– Store investeringer i ny teknologi er krevende, så jeg kan godt forstå at de vil satse på én merkevare av gangen. Så får Alfa komme med elbiler når Maserati har startet ballet og lært av det. Imidlertid kommer Alfa Romeo med egne hybridbiler før den tid.