1937 – Luftskipet Hindenburg tar fyr
«Hindenburg»s karriere bygde på søsterskipet «Graf Zeppelin» som allerede hadde fløyet drøye 2,5 millioner kilometer. I løpet av sitt første driftsår 1936 fløy «Hindenburg» 308 322 kilometer og fraktet 2798 passasjerer, 160 tonn gods og post. I løpet av året gjennomførte luftskipet 17 transatlantiske turer, (syv til Brasil og ti til USA). I en rekordflyvning i juli 1936 fløy det tur-retur over Atlanterhavet på 5 dager, 19 timer og 51 minutter. Den tyske bokseren Max Schmeling var da en av passasjerene, og han fikk en varm velkomst i Tyskland etter å ha slått amerikaneren Joe Louis.
1. august 1936 var «Hindenburg» til stede under åpningen av sommer-OL i Berlin. Kort tid før den tyske føreren Adolf Hitler ankom stadion, krysset luftskipet over med det olympiske flagget hengende etter.
6. mai 1937 klokken 18:25 lokal tid tok luftskip «Hindenburg» fyr da det nærmet seg fortøyningsmasten ved Lakehurst Naval Air Station i New Jersey i USA. Flammene startet ved akterenden og i løpet av 37 sekunder var luftskipet overtent. Av de 97 personene om bord, døde 35 (av disse var 13 passasjerer og 22 mannskap). En av bakkemannskapene døde også, slik at det endelig antallet omkomne ble 36.
Tilliten til luftskip for passasjertrafikk ble knust og trafikken opphørte.
1978 – Apenes-drapet finner sted
Apenes-drapet er betegnelsen på et av de mest omtalte drapene som har funnet sted i norsk etterkrigshistorie. Drapet fant sted 6. mai 1978 og ble oppklart først etter nesten 29 år, 3. april 2007, da en mann tilsto å ha stått bak drapet.
Det var Georg Apenes, senere direktør i Datatilsynet, som fant sin mor Inger Johanne Apenes knivstukket til døde i sitt hjem utenfor Gamlebyen i Fredrikstad 6. mai 1978. Daværende Kriminalpolitisentralen ble satt inn i saken og etterforskningen pågikk for fullt utover høsten 1978. Etterforskningen var svært omfattende etter datidens målestokk, men det ble aldri funnet noen gjerningsmann. Fire år senere ble saken gjenopptatt med nytt etterforskningsteam, uten at det førte til ytterligere resultater. Thor Karlsen ble varetektsfengslet i 170 dager mistenkt for drapet, men ble løslatt av mangel på bevis, Karlsen og hans familie fikk senere utbetalt erstatning for den uberettigede fengslingen og mistanken.
I 2001 ble alle spor gjennomgått på nytt med nye, moderne metoder, som sporing med DNA og biologiske spor. Da saken ble foreldet 6. mai 2003 hadde til sammen nærmere 4000 personer vært omtalt i sakens dokumenter, men ingen gjerningsperson var blitt funnet. I 2006 fikk politiet inn et nytt tips i saken fra en mann som fortalte at sønnen hadde vedgått å ha drept Inger Johanne Apenes. Denne sønnen ble da kalt inn til politiavhør i mars 2007 og tilstod drapet med en gang. Politiet uttalte at de festet lit til forklaringen, ettersom personen hadde gitt detaljerte beskrivelser av både åstedet, offeret og selve drapshandlingen. Oppklaringen fikk stor oppmerksomhet i media.
Gjerningspersonen var bare nær 14 år gammel da drapet ble begått. Han forklarte at han brøt seg inn i huset for å stjele, men ble oppdaget av Inger Johanne Apenes og drepte henne i panikk. Mannen hevdet selv å ikke ha begått noen flere kriminelle handlinger siden drapet og opplyste at han i ettertid hadde slitt med helsen. Fra politiets side ble saken henlagt med kjent gjerningsmann, da den ble ansett som foreldet, og fordi gjerningsmannen fremdeles var under kriminelle lavalder da drapet ble begått.
1994 – Kanaltunnelen åpnes
Kanaltunnelen (engelsk the Channel Tunnel, fransk le tunnel sous la Manche, iblant kalt Chunnel) er en jernbanetunnel under Den engelske kanal. Den går mellom Cheriton utenfor Folkestone i Kent på engelsk side og Sangatte på fransk side. Tunnelen er 50,45 km lang, hvorav 38 km går under havet. Den ligger i gjennomsnitt 40 meter under havbunnen.
Kanaltunnelen er i virkeligheten tre parallelle tunneler. To av tunnelløpene trafikkeres av tog, mens det tredje er en servicetunnel som ligger mellom hovedløpene. Servicetunnelen er også den eneste evakueringsmuligheten i tilfelle ulykker i hovedløpene, og den har derfor overtrykk for å forhindre at giftig røyk fra branner skal trenge inn.
Etter flere forsøk ble den fullført i 1994. Den er den nest lengste jernbanetunnel i verden etter Seikantunnelen i Japan. Selskapet Eurotunnel står for driften.
Kilder: Wikipedia