Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Det hendte
NTB
31 mai 2019 02:00
Del på Facebook
Foto: Wikimedia Commons
Foto: Wikimedia Commons

1578: Kong Henrik III av Frankrike la ned grunnsteinen til Pont Neuf. Til tross for at navnet betyr «Nybroen», er Pont Neuf den eldste bevarte broen over Seinen i Paris. Grunnet en mengde forsinkelser tok byggearbeidene nesten 30 år. Først i 1607, 18 år etter kong Henriks død, ble broen omsider åpnet. Pont Neuf er bygd etter romersk modell og består av en rekke hvelvede buer. Fra første dag ble broen en tungt trafikkert hovedåre mellom høyre og venstre bredd i Paris. Den ble en livlig arena for akrobater, gatemusikanter og kremmere, men også for lommetyveri, prostitusjon, svindel, kvakksalveri og kriminelt bandevesen. Pont Neuf er 278 meter lang og 28 meter bred. Broen ble grundig restaurert i anledning 400-årsjubileet for åpningen i 2007.

1895: Den amerikanske legen og kostholdsaktivisten John Harvey Kellogg tok patent på corn flakes. Kellogg var medlem av Syendedagsadventistenes kirke i Battle Creek i Michigan, der menigheten levde vegetarisk, og eksperimenterte med å bearbeide ulike kornsorter for å finne fram til næringsrike vegetarretter. En dag i 1894 hadde Kellogg tatt med seg menighetens oppskrifter til sanatoriet der han var overlege. Det fortelles at corn flakes oppsto ved et arbeidsuhell da legen sto og bakte maislefser til pasientene. De sprø maisflakene slo imidlertid godt an på sanatoriet, og snart også i hele byen. I 1906 grunnla Kellogg og hans yngre bror et selskap de kalte Battle Creek Toasted Corn Flakes Company. Selskapet skiftet navn til Kellogg Company i 1922.

1927: Historiens siste T-Ford rullet av samlebåndet ved Ford-fabrikken i Michigan, som nummer femten millioner sju tusen og tre i rekken. Det aller første eksemplaret hadde forlatt fabrikken 19 år tidligere. T-Forden hadde bakhjulsdrift og bare to gir i tillegg til revers. Den manglet clutchpedal, og girskifte foregikk ved at sjåføren alternerte mellom ulike pedaler som hver representerte ett gir. Gassen var en hendel som var plassert på rattstammen. Bilens vekt var bare 700 kg, og ble holdt nede blant annet ved at karosseriets rammeverk var laget av tre. T-Forden ble drevet av en firetakts bensinmotor som kunne yte 20 hestekrefter og ga en toppfart på ca. 70 kilometer i timen. I 1914 bestemte Henry Ford at bilen skulle leveres i «hvilken farge som helst, bare den er svart», men etter 1924 kunne den også fås i andre farger.

(©NTB)

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse