Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 april 2020 09:17
Del på Facebook
Dekkskift og service holder deler av bransjen oppe, mens salget av biler går ned. En av fire medlemmer i Norges Bilbransjeforbund frykter nå konkurs. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Dekkskift og service holder deler av bransjen oppe, mens salget av biler går ned. En av fire medlemmer i Norges Bilbransjeforbund frykter nå konkurs. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av fire medlemsbedrifter i Norges Bilbransjeforbund frykter konkurs, viser en ny undersøkelse. Ni av ti bedrifter regner det som aktuelt å permittere folk.

Svikt i etterspørselen rammer alle typer bedrifter uavhengig av størrelse, viser undersøkelsen som er gjennomført av Norges Bilbransjeforbund (NBF).

Rundt 20 prosent av de ansatte i bilbransjen har nå søkt om dagpenger. Antallet har økt med rundt 40 prosent på en uke.

– Vi frykter det kan bli enda verre hvis ikke staten stiller opp, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen i NBF.

Han stiller sin lit til at Stortinget fredag vedtar økonomiske tiltak direkte til bedriftene.

Ifølge NBF klarer flere av verkstedene å holde virksomheten godt oppe, mens det er salget av nye og brukte biler som går dårligst. Åtte av ti bedrifter melder samtidig at de ikke får leveranser som avtalt.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse