Dagligvarekjeden Kiwi offentliggjør at de kutter prisene på en rekke varer under koronakrisen. – Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv, sier Coop.
– Vi mener at det er umoralsk ikke å bidra til lavere priser når det er så mange permitterte og folk uten jobb. Vår oppgave er å skaffe billigere varer, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy i et intervju med Dagens Næringsliv.
Ifølge ham kutter Kiwi nå prisene på 200 varer med 20 prosent de neste åtte ukene. Kuttet er beregnet til å koste 200 millioner kroner og kommer etter at Kiwi de siste ukene har hatt en vekst på 15 prosent.
Coop: – Det er på grensen
Konkurrenten Coop reagerer og mener det er umoralsk når man venter til etter «den største handleperioden i året» med å starte priskrig, med henvisning til at det ikke ble noe av den årlige priskrigen på påskevarer.
– Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv. At Kiwi kommuniserer priskampanjen på denne måten, reagerer vi på. Det er på grensen og kanskje over, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til avisen.
Dagligvarekjedene overvåker hverandres priser kontinuerlig.
Coop opplyser til NTB at de fredag satte ned prisene på de samme 200 varene som Kiwi, i tillegg til 25 andre varer.
Rema-sjef Trond Bentestuen sier til Dagens Næringsliv at man vil finne de samme prisene i deres butikker som det er reklamert for hos konkurrentene.
Vekst for dagligvarekjedene
Dagligvarebransjen som helhet opplevde en verdivekst på 7,2 prosent i første kvartal i år, ifølge tall analysebyrået Nielsen presenterte tidligere denne uken.
Det kommer hovedsakelig av at nordmenn er mer hjemme under koronautbruddet.
Kiwi er eid av Norgesgruppen, som er landets største dagligvareaktør. I fjor viste Konkurransetilsynets kartlegging av innkjøpsbetingelsene til dagligvarekjedene at Norgesgruppen gjennomgående får bedre betingelser enn konkurrentene Coop og Rema.
(©NTB)