Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 april 2020 12:52
Del på Facebook
Kiwi kutter prisen på en rekke varer. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Kiwi kutter prisen på en rekke varer. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagligvarekjeden Kiwi offentliggjør at de kutter prisene på en rekke varer under koronakrisen. – Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv, sier Coop.

– Vi mener at det er umoralsk ikke å bidra til lavere priser når det er så mange permitterte og folk uten jobb. Vår oppgave er å skaffe billigere varer, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy i et intervju med Dagens Næringsliv.

Ifølge ham kutter Kiwi nå prisene på 200 varer med 20 prosent de neste åtte ukene. Kuttet er beregnet til å koste 200 millioner kroner og kommer etter at Kiwi de siste ukene har hatt en vekst på 15 prosent.

Coop: – Det er på grensen

Konkurrenten Coop reagerer og mener det er umoralsk når man venter til etter «den største handleperioden i året» med å starte priskrig, med henvisning til at det ikke ble noe av den årlige priskrigen på påskevarer.

– Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv. At Kiwi kommuniserer priskampanjen på denne måten, reagerer vi på. Det er på grensen og kanskje over, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til avisen.

Dagligvarekjedene overvåker hverandres priser kontinuerlig.

Coop opplyser til NTB at de fredag satte ned prisene på de samme 200 varene som Kiwi, i tillegg til 25 andre varer.

Rema-sjef Trond Bentestuen sier til Dagens Næringsliv at man vil finne de samme prisene i deres butikker som det er reklamert for hos konkurrentene.

Vekst for dagligvarekjedene

Dagligvarebransjen som helhet opplevde en verdivekst på 7,2 prosent i første kvartal i år, ifølge tall analysebyrået Nielsen presenterte tidligere denne uken.

Det kommer hovedsakelig av at nordmenn er mer hjemme under koronautbruddet.

Kiwi er eid av Norgesgruppen, som er landets største dagligvareaktør. I fjor viste Konkurransetilsynets kartlegging av innkjøpsbetingelsene til dagligvarekjedene at Norgesgruppen gjennomgående får bedre betingelser enn konkurrentene Coop og Rema.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse