Annonse
NTB
Artikkel
NTB
17 april 2020 12:52
Del på Facebook
Kiwi kutter prisen på en rekke varer. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Kiwi kutter prisen på en rekke varer. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagligvarekjeden Kiwi offentliggjør at de kutter prisene på en rekke varer under koronakrisen. – Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv, sier Coop.

– Vi mener at det er umoralsk ikke å bidra til lavere priser når det er så mange permitterte og folk uten jobb. Vår oppgave er å skaffe billigere varer, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy i et intervju med Dagens Næringsliv.

Ifølge ham kutter Kiwi nå prisene på 200 varer med 20 prosent de neste åtte ukene. Kuttet er beregnet til å koste 200 millioner kroner og kommer etter at Kiwi de siste ukene har hatt en vekst på 15 prosent.

Coop: – Det er på grensen

Konkurrenten Coop reagerer og mener det er umoralsk når man venter til etter «den største handleperioden i året» med å starte priskrig, med henvisning til at det ikke ble noe av den årlige priskrigen på påskevarer.

– Vi ville aldri brukt krisen til å fremme oss selv. At Kiwi kommuniserer priskampanjen på denne måten, reagerer vi på. Det er på grensen og kanskje over, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til avisen.

Dagligvarekjedene overvåker hverandres priser kontinuerlig.

Coop opplyser til NTB at de fredag satte ned prisene på de samme 200 varene som Kiwi, i tillegg til 25 andre varer.

Rema-sjef Trond Bentestuen sier til Dagens Næringsliv at man vil finne de samme prisene i deres butikker som det er reklamert for hos konkurrentene.

Vekst for dagligvarekjedene

Dagligvarebransjen som helhet opplevde en verdivekst på 7,2 prosent i første kvartal i år, ifølge tall analysebyrået Nielsen presenterte tidligere denne uken.

Det kommer hovedsakelig av at nordmenn er mer hjemme under koronautbruddet.

Kiwi er eid av Norgesgruppen, som er landets største dagligvareaktør. I fjor viste Konkurransetilsynets kartlegging av innkjøpsbetingelsene til dagligvarekjedene at Norgesgruppen gjennomgående får bedre betingelser enn konkurrentene Coop og Rema.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 2 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 3 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 3 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 7 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse