Fylkesadministrasjonen fortjener positiv omtale for fremlegget til uttale i sak 26/20 «Nasjonal transportplan 2022–2030», skriver Romsdalsaksen AS i en pressemelding.
Uttalen er gjengitt i sin helhet under.
Vi ser det slik at her har administrasjonen klart å sette fingeren på det som virkelig er en utfordring i Møre og Romsdal, vedlikeholdsetterslep og forsterka satsing på vedlikeholdsmidler. Og det er selvsagt administrasjonens oppgave.
En skal ikke ha kjørt mye rundt i Møre og Romsdal for å kunne støtte dette. Mest synlig er dekketilstanden, med også mangel på generelt vedlikehold som skifting av stikkrenner, rekkverk, grøfter/drenering og manglende bæreevne o.s.v.
Dårlig er det på riksvegnettet, men enda verre er det på fylkesvegnettet, her trengs det et stort krafttak vil kreve ekstraordinære midler.
At det denne gangen ikke er rom for de store gigantprosjektene som noen politikere ønsker å prioritere, bør de forstå. Uansett fjordkryssing, er det både prekært og omforent å få oppgradert Eksportvegen E136/E39 mellom Digernes-Ørskogfjellet.
Derfor, all honnør til fylkesadministrasjonen for sitt saksfremlegg!
Selv om flertallsfremlegget som til slutt ble vedtatt ble noe endret, ser vi at det har en rød trå om VEDLIKEHOLD!