Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 mai 2020 15:24
Del på Facebook
Her på fjellovergangen mellom Setesdal og Sirdal på Suleskardveien brøytes det fremdeles 25. mai, selv om veien skulle vært åpnet 20 mai. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Her på fjellovergangen mellom Setesdal og Sirdal på Suleskardveien brøytes det fremdeles 25. mai, selv om veien skulle vært åpnet 20 mai. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Varmt vær de neste dagene gjør at NVE nedskalerer faren for storflom i det meste av landet, men på sikt er faren likevel relativt stor.

– Varmt vær den siste uken og i pinsehelga uten vesentlig nedbør er en gunstig utvikling, for da får vi smeltet unna en god del snø uten at det blir dramatiske flomnivåer. Men hva som skjer videre etter værvarslet på sju til ti dager, vil avhenge helt av hvordan været blir da, sier direktør Hege Hisdal ved hydrologisk avdeling i NVE til NTB.

– Dersom man kjører en prognose flere uker fram i tid basert på hvordan været var i tidligere år, er det likevel fortsatt relativ stor sannsynlighet for stor vårflom. Særlig i Nord-Norge og elver som drenerer høyfjellsområder i Sør-Norge, er det stor sannsynlighet for større vannføringer, presiserer Hisdal.

Noe redusert flomfare

Til Adresseavisen sier hydrolog Ole Aamodt at Alta- og Tana-vassdragene er de eneste vassdragene der det fortsatt er fare for flom utover normalflom.

For en uke siden mente NVE det var 95 prosent sjanse for stor vårflom i Nord-Norge. Sannsynligheten for en slik flom i Øst-Norge ble estimert til 75 prosent.

– Prosenten er nok fortsatt større enn normalt, men den er noe redusert. Det er særlig i de elvene i Sør-Norge hvor det har vært mye snøsmelting nå, sier Isdal.

Kan fort snu

Aamodt fremhever at vassdragssituasjonen ser lovende ut på kort sikt, men presiserer at været fort kan snu.

– Det ser ikke ut å bli dramatiske situasjoner med store skadeflommer. Værprognosene for de neste sju til ti døgnene viser at det ikke blir regn i de utsatte områdene. Dermed vil smeltingen av de store snømengdene i fjellet gå gradvis, sier Aamodt til TV 2.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse