Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 juni 2020 10:40
Del på Facebook
Ina Libak er leder i AUF. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Ina Libak er leder i AUF. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap presser på for større skattefordeler til oljebransjen og sier ja til regjeringens nye iskant. Det får AUF-leder Ina Libak til å rive seg i håret.

AUF-lederen mener Ap gambler med framtidas arbeidsplasser når partiet går inn for å gi olje- og gassnæringen enda større skattefordeler enn regjeringen har foreslått.

– Arbeiderpartiets forslag er elendig klimapolitikk, og minst like dårlig arbeidslivspolitikk, sier Libak i en pressemelding.

– Selv når alt tilsier at norsk økonomi trenger flere ben å stå på, forsøker Arbeiderpartiets stortingsgruppe å piske liv i en død hest, raser hun.

Samtidig kom det onsdag fram at Ap nå godtar regjeringens forslag til ny grense for oljeaktivitet i nord, selv om partiet mener vernet må styrkes også i beltet umiddelbart sør for den såkalte iskanten i Barentshavet. Ap sikrer dermed flertall for den nye iskantdefinisjonen.

Men Libak krever omkamp.

– Alle miljøfaglige råd er entydige på hvor iskantsonen skal gå, det stortingsflertallet nå gjør er å overkjøre faglige råd for å kunne pumpe opp mer olje og gass, sier Libak.

– Vi kommer til å bruke hver dag frem til landsmøtet i Arbeiderpartiet for å sørge for at vi lander på rett side av historien, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse