Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 juni 2020 10:40
Del på Facebook
Ina Libak er leder i AUF. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Ina Libak er leder i AUF. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ap presser på for større skattefordeler til oljebransjen og sier ja til regjeringens nye iskant. Det får AUF-leder Ina Libak til å rive seg i håret.

AUF-lederen mener Ap gambler med framtidas arbeidsplasser når partiet går inn for å gi olje- og gassnæringen enda større skattefordeler enn regjeringen har foreslått.

– Arbeiderpartiets forslag er elendig klimapolitikk, og minst like dårlig arbeidslivspolitikk, sier Libak i en pressemelding.

– Selv når alt tilsier at norsk økonomi trenger flere ben å stå på, forsøker Arbeiderpartiets stortingsgruppe å piske liv i en død hest, raser hun.

Samtidig kom det onsdag fram at Ap nå godtar regjeringens forslag til ny grense for oljeaktivitet i nord, selv om partiet mener vernet må styrkes også i beltet umiddelbart sør for den såkalte iskanten i Barentshavet. Ap sikrer dermed flertall for den nye iskantdefinisjonen.

Men Libak krever omkamp.

– Alle miljøfaglige råd er entydige på hvor iskantsonen skal gå, det stortingsflertallet nå gjør er å overkjøre faglige råd for å kunne pumpe opp mer olje og gass, sier Libak.

– Vi kommer til å bruke hver dag frem til landsmøtet i Arbeiderpartiet for å sørge for at vi lander på rett side av historien, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse