Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I år er det fokus på de nasjonale turistattraksjonene. Hvorfor ikke sette av en dag til et besøk på Averøya, hvor Kvernes kulturområde byr på mange spennende opplevelser.
Fra lørdag 13. juni åpner Kvernes stavkirke for omvisning med guider alle dager klokken 11.00–17.00. Den historiske kirka har blitt en stor attraksjon. I 2018 ble Kvernes innlemmet som en del av Kystpilegrimsleia. Den gamle Borgstua, som ligger like ved Prestegarden og steinringen, har blitt opprustet for bl.a. å kunne ta imot overnatting for pilegrimsreisende. Ved kulturområdet er det også mange andre severdigheter. I fjor ble det utarbeidet en brosjyre med kart og bilder som informerer om disse.
Fra parkeringsplassen ved kirkene anbefales det å ta en rusletur ved Kvernes kulturområde. Dette er en vandring i kultur, historie og naturopplevelser som gir påfyll i hverdagen.
Kvernes stavkirke har blitt en nasjonal og internasjonal attraksjon. Den åpner for omvisning fra 13. juni. Foto: Terje Holm
Borgstua fra ca 1840 er nesten ferdig restaurert og skal bl.a. brukes til overnattinger. Til venstre ligger Prestegarden, som ble bygd i 1908-1910. I forgrunnen ser vi Kvernes tingkrets med en steinsetting fra perioden år 200 f.Kr. til ca. år 700 e.Kr. Foto: Terje Holm
Gamle Kvernes bygdemuseum har et fokus på samspillet mellom kyst og land. Ved sjøkanten ligger museets sjøavdeling med bl.a. Prestegardsnaustet fra 1791. Foto: Terje Holm
Kvernes kulturområde har en sjeldent fin beliggenhet med utsikt til fire fjorder og fjellheimen som bakteppe. Foto: Terje Holm
Kart over Kvernes kulturområde med turløype og attraksjoner.
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Alt stoff som leveres til KSU.NO evalueres av redaksjonen som forbeholder seg retten til å forkorte innsendt tekst. Leser- og debatt-innlegg honoreres ikke. KSU.NO har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider det lenkes til. Innholdet er beskyttet etter åndsverkloven. Kopiering av materiale fra KSU.NO for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale. Redaksjonelt arbeid, tilrettelegging, drift og videreutvikling utføres av NettStudio AS.
Liker du KSU.NO? Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle! Vipps valgfritt beløp til 614043 Tusen takk!