Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2020 12:23
Del på Facebook
Arkivbilde fra Bygging av hurtigruteskipet MS Roald Amundsen ved Kleven Verft i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Arkivbilde fra Bygging av hurtigruteskipet MS Roald Amundsen ved Kleven Verft i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kleven Verft i Ulsteinvik i Møre og Romsdal er konkurs, men ordfører Knut Erik Engh (Frp) tror på en løsning for verftet. – Ansatte skal møte på jobb mandag.

Konkursbegjæringen omfatter Kleven Verft AS og de to datterselskapene Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS.

– Vår ambisjon var å utvikle Kleven og etablere vårt selskap i Norge, og det er derfor høyst beklagelig at vi ikke kom til en løsning i denne vanskelige situasjonen, sier administrerende direktør og styreleder Tomislav Debeljak i en pressemelding.

Jobber med løsninger

Alle ansatte vil fortsette å jobbe og utføre sine normale arbeidsoppgaver inntil videre. De dekkes av lønnsgarantiordningen.

– Vi har fått signal om at de ansatte skal møte på jobb på mandag og at det jobbes for å få på plass løsninger for videre drift, sier ordfører Knut Erik Engh (Frp) i Ulstein til NRK.

Han legger til at de prioriterer dem som ikke har fått utbetalt lønn og feriepenger, slik at de får det så snart som mulig.

Verftet opplyser at kreditorene i forrige uke valgte å si opp låneavtalene med verftet og stenge selskapets bankkontoer. Det skal være en gruppe norske banker, sammen med Innovasjon Norge og Giek, som har satt ned foten.

Fortsetter å arbeide

Kleven verft har to prosjekter i arbeid. Et fiskefartøy forlenges og moderniseres og et forsyningsskip skal ferdigstilles, skriver Teknisk Ukeblad.

– Vi både tror og håper på at vi kan få bygget ferdig de to prosjektene. Det er opp til bostyret om vi kan det. Og så håper vi at vi får nye eiere til å satse videre, sier tillitsvalgt og styremedlem Olav Høydalsvik.

Etter det TU har fått rede på, jobbes det på flere fronter med å prøve å stable en norsk eierkonstellasjon på beina. Det er imidlertid mange brikker som skal falle ned på riktig plass. Ikke minst gjelder det eksisterende kunder og bankforbindelser.

Kjøpt opp

I januar det ble kjent at det kroatiske industrikonsernet DIV Group, som eies av Debeljak, hadde inngått en avtale om å kjøpe verftet av Hurtigruten.

Konsernet mener at bankene ikke har noe juridisk grunnlag for å stenge kontoene og har forsøkt å komme fram til en løsning.

– DIV Group har opplevd flere hindringer under integrasjonen av Kleven, noe som gjør det svært vanskelig å styre selskapets virksomhet, sier Debeljak.

Ifølge Debeljak ble låneavtalen sagt opp da han tok over som ny administrerende direktør 22. juni.

Uavhengig undersøkelse

DIV Group kjøpte Kleven i mars i år. Konsernet bemerker at pandemien har ført til et meget krevende marked, og det har også vært økonomiske utfordringer knyttet til eksisterende kontrakter.

– I løpet av denne korte perioden har vi forstått at ikke alle deler vårt mål om å oppnå et sterkt og stabilt Kleven. Som utenlandske investorer i Norge beklager vi, i det minste foreløpig, å ha blitt hindret i våre planer, uttaler Tomislav Debeljak.

Han sier at konsernet vil fortsette arbeidet med å avklare situasjonen. De har også innledet en uavhengig undersøkelse for å få alle fakta på bordet.

Ifølge Sunnmørsposten blir om lag 400 ansatte berørt av konkursen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse