Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 juli 2020 18:29
Del på Facebook
Dersom de rødgrønne partiene vinner stortingsvalget høsten 2021, kan anbudskonkurransene på togstrekningene i Norge bli stanset. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
Dersom de rødgrønne partiene vinner stortingsvalget høsten 2021, kan anbudskonkurransene på togstrekningene i Norge bli stanset. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom de rødgrønne partiene vinner stortingsvalget høsten 2021, kan anbudskonkurransene på togstrekningene i Norge bli stanset.

Det bekrefter Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Rødt overfor Aftenposten.

I slutten av juni utsatte Jernbanedirektoratet konkurransen om trafikkpakke 4 blant annet på grunn av koronapandemien.

Pakken omfatter lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo og skulle etter planen tildeles høsten 2021.

Øyner håp

Om planen hadde blitt fulgt, ville konkurransen vært vanskelig å stoppe selv om det skulle bli rødgrønt flertall på Stortinget etter valget i september neste år.

Nå utsettes konkurransen, slik at konkurransegrunnlaget skal være klart i første kvartal neste år og kontrakten tildeles tidlig i 2022.

Dermed øyner Ap, Sp og SV en mulighet for å stanse og reversere all konkurranse på jernbanen som de måtte få mulighet til.

– Jeg sier det samme nå som jeg har sagt før: Det som kan stoppes, skal stoppes, sier Aps Sverre Myrli til avisen.

Også MDG og Rødt bekrefter at de er imot konkurranse på jernbanen.

– Vi er kritiske til konkurranseutsettingen av norsk jernbane og generelt imot ytterligere oppstykking, sier Une Bastholm i MDG.

Forsvarer konkurranseutsettingen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener opposisjonen på venstresiden har en tilnærming til saken som virker lite gjennomtenkt. Han sier en stans i anbudene vil koste samfunnet dyrt.

– Jeg kan ikke utelukke at det vil være mulig å stoppe konkurranseutsettingen av trafikkpakke 4. Men det vil være svært uklokt å gjøre det, sier Hareide i en skriftlig kommentar til NTB.

Hareide viser til erfaringene fra trafikkpakke 1, 2 og 3, som han mener har vært svært gode.

– Bare disse pakkene har spart samfunnet vårt for opp mot 12 milliarder kroner, sier samferdselsministeren.

– Dette er en reverseringspolitikk som er svært kostbar for samfunnet, advarer han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 45 minutter siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøTrafikken gjennom Molde blir ikkje redusert med å flytte ferga til Mordalsvågen. 
Terje Sundsbø 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDen neste store flaskehalsen er fergeleiet og E39 gjennom sentrum av Molde. Flytting av fergeleiet er påkrevet. Til Mordalsvågen.
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDen løysinga ligg i stabilt sideleie, kanskje også på sotteseng.
Terje Sundsbø 18 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDen største flaskehalsen på E39 Ålesund-Molde er fergen Vestnes-Molde. Den fjernes med trinn 1 på Møreaksen.
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet står at det kan arbeidast med å fjerne flaskehalsar langs eksisterande E39.  Og Vik til Molde er ikkje eksisterande ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at tildelingsbrevet til SVV stopper videre arbeid med Møreaksen. Nå hevder du at budsjettet var på ca. 110 ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse