Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 juli 2020 18:29
Del på Facebook
Dersom de rødgrønne partiene vinner stortingsvalget høsten 2021, kan anbudskonkurransene på togstrekningene i Norge bli stanset. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
Dersom de rødgrønne partiene vinner stortingsvalget høsten 2021, kan anbudskonkurransene på togstrekningene i Norge bli stanset. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom de rødgrønne partiene vinner stortingsvalget høsten 2021, kan anbudskonkurransene på togstrekningene i Norge bli stanset.

Det bekrefter Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Rødt overfor Aftenposten.

I slutten av juni utsatte Jernbanedirektoratet konkurransen om trafikkpakke 4 blant annet på grunn av koronapandemien.

Pakken omfatter lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo og skulle etter planen tildeles høsten 2021.

Øyner håp

Om planen hadde blitt fulgt, ville konkurransen vært vanskelig å stoppe selv om det skulle bli rødgrønt flertall på Stortinget etter valget i september neste år.

Nå utsettes konkurransen, slik at konkurransegrunnlaget skal være klart i første kvartal neste år og kontrakten tildeles tidlig i 2022.

Dermed øyner Ap, Sp og SV en mulighet for å stanse og reversere all konkurranse på jernbanen som de måtte få mulighet til.

– Jeg sier det samme nå som jeg har sagt før: Det som kan stoppes, skal stoppes, sier Aps Sverre Myrli til avisen.

Også MDG og Rødt bekrefter at de er imot konkurranse på jernbanen.

– Vi er kritiske til konkurranseutsettingen av norsk jernbane og generelt imot ytterligere oppstykking, sier Une Bastholm i MDG.

Forsvarer konkurranseutsettingen

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) mener opposisjonen på venstresiden har en tilnærming til saken som virker lite gjennomtenkt. Han sier en stans i anbudene vil koste samfunnet dyrt.

– Jeg kan ikke utelukke at det vil være mulig å stoppe konkurranseutsettingen av trafikkpakke 4. Men det vil være svært uklokt å gjøre det, sier Hareide i en skriftlig kommentar til NTB.

Hareide viser til erfaringene fra trafikkpakke 1, 2 og 3, som han mener har vært svært gode.

– Bare disse pakkene har spart samfunnet vårt for opp mot 12 milliarder kroner, sier samferdselsministeren.

– Dette er en reverseringspolitikk som er svært kostbar for samfunnet, advarer han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse