Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Artikkel
08 august 2020 21:40
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 «Stangvikfjord» ankom Kristiansund lørdag 8. august. (Foto: Terje Holm) «Stangvikfjord» ankom Kristiansund lørdag 8. august. (Foto: Terje Holm)

Torsdag 6. august ble den siste av de nye ferjene til Nordmøre overlevert fra Havyard-verftet i Leirvik i Sogn. Fredag ankom «Stangvikfjord» Kristiansund hvor den blir liggende en stund for opplæring og utprøving.

«Stangvikfjord» er søsterskip til «Smøla» og «Møringen», som er satt inn på Edøyfjorden, men har ikke baugporter, da den skal trafikkere i mer lukket farvann. Den har en kapasitet på 50 biler med en flott utsiktssalong og selvbetjent kiosk over bildekket. Det er planen at den skal settes i rute mellom Kvanne og Rykkjem litt senere i august.

«Stangvikfjord» representerer siste generasjon miljøferjer med avansert hybriddrift (batterier og lavutslipp dieselmotorer). Fjord1 skal ha ros for å ha bygd flotte ferjer til Nordmørsrutene. Vi får også takke lokale politikere i samferdselsutvalget på fylket for at det har blitt tidenes ferjeløft på Nordmøre med disse fem nye miljøferjene. Det var nødvendig når vi tidligere bare hadde fått to nybygg på over 30 år!

Kvanne-Rykkjem (Røkkum) er det eldste ferjesambandet på Nordmøre med oppstart  av lokale interessenter i 1928. Det første styret bestod av tre fremsynte personer, distriksveterinær G. C. Mathisen (formann), direktør ved Grand Hotell i Kristiansund, Nils Nilsen (nestformann), og Ola M. Drøpping som var styremedlem, kasserer og disponent. Det private rederiet kontraherte Møre og Romsdals første spesialbygde bilferje, «Kvanne-Røkkum I», som ble satt inn i ruten i 1929. I 1962 ble det lokale ferjeselskapet overtatt av MRF som et ledd i å samle all ferjedrift i et fylkesrederi. Mange forskjellige ferjer har trafikkert sambandet gjennom disse 92 årene.

Det har i mange år vært jobbet for å få realisert fastlandssamband over Stangvikfjorden. Foreløpig får vi glede oss over nye «Stangvikfjord» som tar over den historiske ferjeruten fra 1928.

02 Moringen salong 2606 2020 TH 01Den nye ferja har en flott utsiktssalong med selvbetjent kiosk. Her fra salongen på søsterskipet «Møringen». (Foto: Terje Holm)

03 KV RO I Gronningseter«Kvanne-Røkkum I», bygd i 1929, var fylkets første spesialbygde bilferje. (Bilde utlånt av Terje Ramsøy-Halle)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse