Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
08 august 2020 21:40
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 «Stangvikfjord» ankom Kristiansund lørdag 8. august. (Foto: Terje Holm) «Stangvikfjord» ankom Kristiansund lørdag 8. august. (Foto: Terje Holm)

Torsdag 6. august ble den siste av de nye ferjene til Nordmøre overlevert fra Havyard-verftet i Leirvik i Sogn. Fredag ankom «Stangvikfjord» Kristiansund hvor den blir liggende en stund for opplæring og utprøving.

«Stangvikfjord» er søsterskip til «Smøla» og «Møringen», som er satt inn på Edøyfjorden, men har ikke baugporter, da den skal trafikkere i mer lukket farvann. Den har en kapasitet på 50 biler med en flott utsiktssalong og selvbetjent kiosk over bildekket. Det er planen at den skal settes i rute mellom Kvanne og Rykkjem litt senere i august.

«Stangvikfjord» representerer siste generasjon miljøferjer med avansert hybriddrift (batterier og lavutslipp dieselmotorer). Fjord1 skal ha ros for å ha bygd flotte ferjer til Nordmørsrutene. Vi får også takke lokale politikere i samferdselsutvalget på fylket for at det har blitt tidenes ferjeløft på Nordmøre med disse fem nye miljøferjene. Det var nødvendig når vi tidligere bare hadde fått to nybygg på over 30 år!

Kvanne-Rykkjem (Røkkum) er det eldste ferjesambandet på Nordmøre med oppstart  av lokale interessenter i 1928. Det første styret bestod av tre fremsynte personer, distriksveterinær G. C. Mathisen (formann), direktør ved Grand Hotell i Kristiansund, Nils Nilsen (nestformann), og Ola M. Drøpping som var styremedlem, kasserer og disponent. Det private rederiet kontraherte Møre og Romsdals første spesialbygde bilferje, «Kvanne-Røkkum I», som ble satt inn i ruten i 1929. I 1962 ble det lokale ferjeselskapet overtatt av MRF som et ledd i å samle all ferjedrift i et fylkesrederi. Mange forskjellige ferjer har trafikkert sambandet gjennom disse 92 årene.

Det har i mange år vært jobbet for å få realisert fastlandssamband over Stangvikfjorden. Foreløpig får vi glede oss over nye «Stangvikfjord» som tar over den historiske ferjeruten fra 1928.

02 Moringen salong 2606 2020 TH 01Den nye ferja har en flott utsiktssalong med selvbetjent kiosk. Her fra salongen på søsterskipet «Møringen». (Foto: Terje Holm)

03 KV RO I Gronningseter«Kvanne-Røkkum I», bygd i 1929, var fylkets første spesialbygde bilferje. (Bilde utlånt av Terje Ramsøy-Halle)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse