Torsdag 6. august ble den siste av de nye ferjene til Nordmøre overlevert fra Havyard-verftet i Leirvik i Sogn. Fredag ankom «Stangvikfjord» Kristiansund hvor den blir liggende en stund for opplæring og utprøving.
«Stangvikfjord» er søsterskip til «Smøla» og «Møringen», som er satt inn på Edøyfjorden, men har ikke baugporter, da den skal trafikkere i mer lukket farvann. Den har en kapasitet på 50 biler med en flott utsiktssalong og selvbetjent kiosk over bildekket. Det er planen at den skal settes i rute mellom Kvanne og Rykkjem litt senere i august.
«Stangvikfjord» representerer siste generasjon miljøferjer med avansert hybriddrift (batterier og lavutslipp dieselmotorer). Fjord1 skal ha ros for å ha bygd flotte ferjer til Nordmørsrutene. Vi får også takke lokale politikere i samferdselsutvalget på fylket for at det har blitt tidenes ferjeløft på Nordmøre med disse fem nye miljøferjene. Det var nødvendig når vi tidligere bare hadde fått to nybygg på over 30 år!
Kvanne-Rykkjem (Røkkum) er det eldste ferjesambandet på Nordmøre med oppstart av lokale interessenter i 1928. Det første styret bestod av tre fremsynte personer, distriksveterinær G. C. Mathisen (formann), direktør ved Grand Hotell i Kristiansund, Nils Nilsen (nestformann), og Ola M. Drøpping som var styremedlem, kasserer og disponent. Det private rederiet kontraherte Møre og Romsdals første spesialbygde bilferje, «Kvanne-Røkkum I», som ble satt inn i ruten i 1929. I 1962 ble det lokale ferjeselskapet overtatt av MRF som et ledd i å samle all ferjedrift i et fylkesrederi. Mange forskjellige ferjer har trafikkert sambandet gjennom disse 92 årene.
Det har i mange år vært jobbet for å få realisert fastlandssamband over Stangvikfjorden. Foreløpig får vi glede oss over nye «Stangvikfjord» som tar over den historiske ferjeruten fra 1928.