Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 august 2020 21:06
Del på Facebook
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland er optimistisk og tror det er mulig å unngå storstreik. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Riksmekler Mats Wilhelm Ruland er optimistisk og tror det er mulig å unngå storstreik. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

28.000 industriarbeidere går ut i streik dersom det blir brudd i meklingen om frontfaget. Timer før fristen går ut meldes det om bevegelse mellom partene.

Det er arbeidsgiverorganisasjonen Norsk Industri som forhandler med fagforbundene Fellesforbundet og Parat om det såkalte frontfaget. Det de kommer fram til, er vanligvis retningsgivende for lønnsoppgjøret i øvrige sektorer.

Tre timer før fristen for meklingen utløper ved midnatt, var det bevegelse i meklingen, opplyser riksmekler Mats Wilhelm Ruland til NRK.

– Det er mulig å finne en løsning, men det gjenstår mange krevende spørsmål, sa Ruland i 21-tiden.

Tro på løsning

Avstanden er fortsatt stor på mange punkter, mens det er bevegelse på andre punkter. Men det er alltid en konfliktfare så lenge man ikke har funnet en løsning, sier Ruland.

– Vi har tro på at partene vil jobbe så lenge det er håp om å finne en løsning, og forhåpentligvis vil de finne en løsning, sier han.

Til TV 2 sier Ruland at partene av erfaring vil måtte gå på overtid, men at det er uvisst før klokken nærmer seg midnatt.

Torsdag kveld mekler partene fortsatt på Hotel Opera i Oslo.

Storstreik

Arbeidsgiversiden har i år sagt nei både til økning i sentrale tillegg, høyere minstelønnssatser og andre endringer som øker kostnadene, som forskuttering av sykepenger eller økt kompensasjon knyttet til skiftordninger, overtidsbetaling og reisetid.

Dette har fått industriarbeidere over hele landet til å reagere.

– Det er respektløst å møte arbeidstakere på denne måten. Vi er jo innstilt på å forhandle, men arbeidsgiverne har bestemt seg for å ikke bevege seg i det hele tatt. Vi har rettmessige krav som burde blitt tatt på alvor, sier Kjell Smedsrud, nestleder i Raufoss Jern og Metall og klubbleder i Nammo Raufoss, til NTB.

Raufoss industripark er av Norges største industriparker med rundt 3.000 ansatte fordelt på nær 40 bedrifter. Blir det brudd i meklingen i frontfaget natt til fredag, går rundt 1.500 av disse ut i streik fredag morgen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse