Statens vegvesen melder om rekordmange stryk på teoriprøven i 2024, med over 90.000 strykkarakterer.
Dette skaper unødvendig ventetid og sløsing med ressurser for både kandidater og Statens vegvesen.
Alarmerende strykprosent
I 2024 ble det gjennomført hele 218.460 teoriprøver, noe som er ny rekord. Kun 57 prosent besto prøven, og strykprosenten var på hele 43 prosent. Dette er samme strykprosent som året før.
– Dette er altfor dårlig og det fører til en enorm sløsing med både våre og kandidatenes tid og penger, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Heidi-Kristin Herbst.
Oppkjøringen går bedre
Statistikken viser en langt høyere beståttprosent på oppkjøring.
Av 148.531 oppkjøringer i 2024, bestod 78 prosent. Beståttprosenten for oppkjøring har ligget stabilt på rundt 80 prosent de siste fire årene.
Dette viser en tydelig forskjell mellom beståttprosenten på teori og praksis.
Forberedelser er nøkkelen
Statens vegvesen understreker at grundig forberedelse er avgjørende for å bestå teoriprøven. Det er viktig å lese teorien og å øvelseskjøre.
– Gode forberedelser er nøkkelen til å bestå teoriprøven. Det er viktig å lese teori og ikke minst øvelseskjøre. Vår erfaring tilsier at de som har øvelseskjørt mye også lettere klarer å tilegne seg teorien, sier Herbst.
Flere velger automatgir
Det er også en merkbar økning i antall oppkjøringer med automatgir. I 2024 var 62 prosent av oppkjøringene med automatgir, en økning fra 57 prosent i 2023.
For førerkort klasse B var andelen 61 prosent i fjor, mot 57 prosent året før.