Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
09 januar 2025 19:56
Del på Facebook
Rekordmange teoriprøver ble gjennomført i 2024, men kun 57 prosent ble bestått. Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen
Rekordmange teoriprøver ble gjennomført i 2024, men kun 57 prosent ble bestått. Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen

Statens vegvesen melder om rekordmange stryk på teoriprøven i 2024, med over 90.000 strykkarakterer.

Dette skaper unødvendig ventetid og sløsing med ressurser for både kandidater og Statens vegvesen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Alarmerende strykprosent

I 2024 ble det gjennomført hele 218.460 teoriprøver, noe som er ny rekord. Kun 57 prosent besto prøven, og strykprosenten var på hele 43 prosent. Dette er samme strykprosent som året før.

– Dette er altfor dårlig og det fører til en enorm sløsing med både våre og kandidatenes tid og penger, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen Heidi-Kristin Herbst.

Oppkjøringen går bedre

Statistikken viser en langt høyere beståttprosent på oppkjøring.

Av 148.531 oppkjøringer i 2024, bestod 78 prosent. Beståttprosenten for oppkjøring har ligget stabilt på rundt 80 prosent de siste fire årene.

Annonse
Annonse

Dette viser en tydelig forskjell mellom beståttprosenten på teori og praksis.

Forberedelser er nøkkelen

Statens vegvesen understreker at grundig forberedelse er avgjørende for å bestå teoriprøven. Det er viktig å lese teorien og å øvelseskjøre.

– Gode forberedelser er nøkkelen til å bestå teoriprøven. Det er viktig å lese teori og ikke minst øvelseskjøre. Vår erfaring tilsier at de som har øvelseskjørt mye også lettere klarer å tilegne seg teorien, sier Herbst.

Flere velger automatgir

Det er også en merkbar økning i antall oppkjøringer med automatgir. I 2024 var 62 prosent av oppkjøringene med automatgir, en økning fra 57 prosent i 2023.

For førerkort klasse B var andelen 61 prosent i fjor, mot 57 prosent året før.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse