Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 august 2020 15:17
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MDG kaller utbygging av E18 en «samferdselspolitikk fra forrige århundre» og vil ikke støtte en bompengegaranti. Det kan bety slutten for fylkesrådet i Viken.

Fylkesrådet består i dag av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne og er avhengig av MDGs mandater for å ha flertall.

I et ultimatum som ble vedtatt fredag av MDGs fylkestingsgruppe, heter det at hvis fylkestinget vedtar en slik bompengegaranti, vil det ikke lenger være grunnlag for at MDG blir i fylkesrådet.

Viken må garantere for fremtidige bompengeinntekter for at utbyggingen skal gå sin gang.

Byggingen av den nye motorveistrekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta på Høvik i Bærum er avhengig av at Oslo og Viken gir en nødvendig lokal økonomisk garanti.

Kommer ikke på tale

– Plattformen vi forhandlet fram etter brakvalget vårt i fjor, er krystallklar: E18-prosjektet til regjeringen er ikke ønsket i Viken. Derfor kommer ikke en fylkeskommunal bompengegaranti for prosjektet på tale, sier Kristoffer Robin Haug i en kommentar til NTB. Han er MDGs fylkesråd for kollektivtrafikk i Viken.

– Å kutte klimagassutslipp, luftforurensing og biltrafikk er viktigere nå enn noensinne. Vikens kollektivsatsing kan ikke bestå av store ord og gigantiske motorveier, sier Haug.

Bestemmer seg på mandag

– Hva MDG mener om E18, er viden kjent, sier fylkesrådets leder Tonje Brenna (Ap) til NRK.

– Fylkesrådet skal bestemme seg på mandag om hva vi mener om garanti for E18. Så får vi se på mandag hva den beslutningen blir. Det skal jeg ikke spekulere i nå, fortsetter hun.

Bård Hoksrud, Frps samferdselspolitiske talsperson og første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, håper Viken vil bygge ny E18.

– Dessverre har MDG, Ap og Sp fått gjennomslag for en dårligere kapasitet på veien enn det forslaget Jon Georg Dale la fram for Stortinget. Så MDG har fått det som de vil, folk som er avhengig av bilen, skal måtte bruke mer tid av livet sitt i kø fremover, sier han til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKvart år i desember blir det utferdiga tildelingsbrev for påfølgande år, så også no. Brevet gjeld for budsjettåret 2025 og ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEr det tildelingsbrevet fra 2022 som hindrer SVV å forberede Vik-Molde? Det har jo vært gjort forberedelser helt fram til ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDu får google så finn du tildelingsbrevet for 2022Vedtaket frå Regjeringa er inntil 50% av garantiansvaret på nye riksvegprosjekt.
Terje Sundsbø 18 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrHvilken åpning gir regjeringens tildelingsbrev til SVV for planlegging av strekningen Ålesund-Vestnes (E136/E39)?Siden Frp og H ønsker å fjerne fylkeskommunene, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøStatus er i dag at tildelingsbrevet til SVV frå Regjeringa ikkje gir opning for meir førebuing av strekninga Vik-Molde, inkludert ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDu hevder at det vil kreve en ny KS2-analyse kun for å prisjustere kostnadene i en nylig utarbeidet KS2-analyse. Da ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse