Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 august 2020 07:50
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et forslag fra kommunedirektøren i Trondheim går ut på å tilbakeføre areal satt av til boligbygging, til jordbruk.

Det er politikerne i Trondheim som har bedt kommunedirektøren komme med anbefalinger slik at kommunen kan oppfylle sine miljøforpliktelser. Nå må de ta stilling hvordan de skal stille seg forslagene om å ta store arealer dyrket mark som tidligere ble regulert til boligformål og føre det tilbake til jordbruksland.

– Politikerne lokalt og på nasjonalt nivå har kommet med en ambisiøs bestilling om klimavennlig byutvikling som tar vare på dyrket mark. I saksframlegget har vi svart opp dette og viser med tre modeller ulike retninger for politikerne som nå skal avgjøre dette, sier byplansjef Ragna Fagerli til Adresseavisen.

Det mest radikale av de tre forslagene er også det som best stemmer overens med politikernes bestilling og går ut på å tilbakeføre 930 dekar med dyrkbar mark til jordbruksformål. Samtidig settes 346 dekar regulert land på vent.

Boligpotensialet i arealet som foreslås tilbakeført utgjør 6.500 boliger eller omtrent 7 prosent av boligpotensialet i kommunen. Fremdeles er det rom for at 6.000 boliger på 790 dekar regulert område kan bebygges.

– Det er modell B som best svarer på de ambisjonene som kommunen har og på de kravene som stilles til oss fra nasjonale myndigheter, sier byplansjefen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse