Annonse
NTB
Artikkel
NTB
28 august 2020 23:16
Del på Facebook
Et SAS-fly på Værnes lufthavn. Fra nyttår må piloter og kabinansatte i SAS reise til Oslo for å begynne på jobb istedenfor å starte fra basene på Sola og Værnes, som SAS legger ned. Fagforeningene er ikke enige i avgjørelsen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Et SAS-fly på Værnes lufthavn. Fra nyttår må piloter og kabinansatte i SAS reise til Oslo for å begynne på jobb istedenfor å starte fra basene på Sola og Værnes, som SAS legger ned. Fagforeningene er ikke enige i avgjørelsen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra nyttår legger SAS ned crew-basene i Stavanger og Trondheim. De ansatte mener SAS øker kostnadene ved basenedleggelsene framfor å spare penger.

Nedleggingen betyr at 92 kabinansatte og 55 piloter ikke lenger kan starte arbeidsdagen hjemmefra, men må reise til Oslo for å begynne arbeidsdagen.

Nyheten om avviklingen av basene ble lagt fram for de ansatte på mandag, og ifølge E24 begrunnet SAS-ledelsen nedleggelsene med økonomiske hensyn som ble forsterket av koronasituasjonen.

– Det å forklare nedleggelsen med behov for å kutte kostnader holder ikke. Det er ikke det saken handler om heller. Dette er en villet politikk fra SAS-ledelsen, sier leder i SAS Norge kabinforening, Martinus Røkkum, til Parat24.

Han mener det er innlysende at ansatte som overnatter på Sola og Værnes og kan gå rett på jobb, er en billigere løsning enn at de må fly til Oslo først.

Leder Jan Levi Skogvang i SAS Norge flygerforening mener på sin side at SAS bevisst har motarbeidet basene i alle år ved å ikke sørge for at de har blitt tilstrekkelig oppbemannet.

Pressesjef John Eckhoff i SAS avviser påstandene og sier at selskapet mener at de to basene ikke har vært lønnsomme på mange år, og at koronasituasjonen har forverret dette ytterligere.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse