Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
02 september 2020 09:47
Del på Facebook
1,5 millioner i tilskudd til sundbåten. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
1,5 millioner i tilskudd til sundbåten. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkespolitikerne innvilger samlet inntil 21,2 millioner kroner til Kristiansund, Molde og Ålesund.

Pengene skal gå til delprosjekt under den felles paraplyen «Byen som regional motor».

Kristiansund, Molde og Ålesund har siden 2012 samarbeidet om bærekraftig byutvikling. For perioden 2017–2020 vedtok fylkespolitikerne å sette av 25 millioner kroner per år til en felles prosjektsatsing «Byen som regional motor». Målet er å styrke byene som attraktive regionsentre.

Gang- og sykkelvei, kunst i byrom, skatepark, aktivitetstorg for barn er eksempel på tiltak som byene har satt i gang.

– «Byen som regional motor» er en viktig satsing for fylkeskommunen, og det er stas å se hva satsingen har bidratt til i byene i fylket vårt, sier leder i kultur, næring og folkehelseutvalget Marit Nerås Krogsæter.

– Kristiansund har jobbet spesielt godt med fysiske tiltak, for eksempel på Carolines plass og i Vågen. Molde fortjener ros et spennende smartby-prosjekt og for at de involverer ulike brukergrupper i arbeidet. Ålesund har blant annet jobbet godt med planlegging og er nå klare for å gjennomføre gjentatte fysiske byutviklingstiltak som for eksempel kunst i byrom, aktivitetstorg for barn og unge og utendørs skatepark i sentrum, sier Krogsæter.

Tiltakene som får støtte fra fylkeskommunen er forankret i kommunene sine egne planer for sentrumutvikling og i nasjonale mål om bolig, areal og transportutvikling.

Kultur- næring og folkehelseutvalget vedtok tirsdag 1. september å støtte følgende delprosjekt:

Tiltak i Kristiansund Tilskudd, inntil
Havna (gangveg, sykkel, belysning, benkar, møterom) 2 700 000
Aldersvenleg sentrum (lys, benkar, kunst, sykkel, gonge og snarvegar) 1 900 000
Fotobyen 1 000 000
Sundbåten 1 500 000
Sum 7 100 000

 

Tiltak i Molde Tilskudd, inntil
Prosjektleiarstilling BRM 2 år 900 000
Sjøfronten 2 - leik og aktivitetsområde 4 000 000
Kompetanse og kunnskapsutvikling 300 000
Rosenes by 300 000
Smart mobilitet - Det gyldne triangel 1 623 000
Sum 7 123 000

 

Tiltak i Ålesund Tilskudd, inntil
Kunst i byrom, Kiperviktorget 1 650 000
Smartby-prinsipp i planlegging av Kiperviktorget 500 000
Aktivitetstorg for barn og unge - Kolvikbakken 1 500 000
Medverknadsprosessar i utvikling av byromsstrategi 300 000
Kulturhamna - bygulv, møblering, fysisk aktivitet 1 650 000
Utvikling - St.Olavs plass, Korsatunellen og Harald Torsviks plass 1 000 000
Utandørs skatepark i Ålesund sentrum 400 000
Sum 7 000 000
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDa har du endelig erkjent at Kjerringsundet ikke er uavhengig av Møreaksen, men faktisk avhengig av Møreaksen. Og at fastlandssambandene ...
@Terje SundsbøDu har framleis ikkje lest KS2 for Kjerringsundet.  Dei var usikre på om Aukra var kredittverdige fram til 2070, eller ...
@Geir Ole SætremyrFinansieringen av Kjerringsundet er ikke uavhengig av Møreaksen. Uten fastlandsforbindelse for Otrøya eller Gossen, så vil trafikken og bompengene bli ...
@Terje SundsbøØkonomisk uavhengig når der gjeld finansiering. Og, for å vere nøyaktig skal byggekostnaden dekkast av opplåning mot tilbakebetaling gjennom innkreving av ...
@Geir Ole SætremyrDu sier at Kjerringsundet har felles byggeledelse med Møreaksen, og kan ikke bygges uten tunnelmassen fra Møreaksen. Hvordan kan du ...
@Terje SundsbøJa, der er eigen KS2 for Kjerringsundsambandet. Datert 2022 basert på 2021 prisar. Totalkostnad 4,9 mrd. Eigen økonomi, men med ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse