Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 september 2020 02:03
Del på Facebook
Unibuss sine buser står parkert på Rosenholm i Oslo.Foto: Heiko Junge / NTB
Unibuss sine buser står parkert på Rosenholm i Oslo.Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag går ytterligere 4.500 bussjåfører i sju fylker ut i streik. Det er fortsatt ikke kontakt mellom arbeidstakere og arbeidsgivere.

Busstrafikken i Oslo og Viken har stått stille i en uke.

Fra arbeidstidens start lørdag morgen blir bussjåførene i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark tatt ut i streik. Også store deler av Nordland og hele Kristiansand tas ut. Dermed vil store deler av kollektivtrafikken i Norge være berørt. Til sammen blir mer enn 4.500 nye bussjåfører tatt ut i streik. Da vil rundt 8.500 sjåfører være ute i streik.

Det er ikke kontakt mellom partene, bekrefter både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet til NTB. Det har heller ikke vært det i løpet av uka.

De fire arbeidstakerorganisasjonene Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet tok de organiserte bussjåførene i Oslo og Viken ut i streik søndag 20. september etter at meklingen med NHO Transport og Spekter ikke førte fram.

Truer med å ta samtlige bussjåfører ut i streik

De fire forbundene truer med å ta ut samtlige medlemmer, nærmere 12.000 bussjåfører i hele landet, om ikke det blir bevegelse.

– Vi har ikke noen plan nå, men det vil være naturlig med en opptrapping på sikt, sier kommunikasjonssjef Tormund Hansen Skinnarmo i Yrkestrafikkforbundet.

De streikende bussjåførene får 3.900 kroner i uka i streikestøtte, med unntak av sjåførene i Fagforbundet som får 70 prosent av vanlig lønn, skriver FriFagbevegelse.

Bussjåførene streiker fordi de mener lønnsforskjellene mellom deres yrkesgruppe og industrien har økt de siste årene. I tillegg legger Fellesforbundets leder Jørn Eggum stor vekt på arbeidstidene til sjåførene, som ofte jobber såkalte delte skift. Det betyr at man har fri uten lønn midt på dagen, noe som Fellesforbundet mener gir opptil 70 timers arbeidsuker.

– 70-timers uker går på helsa løs og gir oss slitne bussjåfører. Når vi i tillegg vet at sjåførene hele tiden presses på tid, og sågar må gå hele arbeidsdagen uten pauser og uten å gå på do, er det en oppskrift på mindre trygghet – både for sjåførene og alle andre i trafikken, sier Eggum.

Konsekvenser for smittevern og undervisning

Helsetilsynet varslet allerede mandag at de overvåker streiken blant bussjåførene for å se om den medfører at liv og helse blir satt i fare. Koronasmittetallene i Oslo har steget kraftig de siste ukene, og Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) uttalte søndag at han var bekymret for økt trengsel og smitte i hovedstaden. Imidlertid gikk morgenrushet i Oslo-området mandag som normalt, uten merkbart økt trafikk på veiene eller merkbart økt trengsel på trikk, T-bane og tog.

Eggum mener regjeringen må passe seg for at NHO skal spille et «koronakort».

– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, slår han fast.

Det er ikke bare smittefaren som gjør at streiken er en utfordring i dagliglivet. Utdanningsetaten i Oslo har rådet skolene til å kutte føring av fravær, mens Rogaland fylkeskommune vil gå over til digital undervisning på sine videregående skoler ved streik.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 7 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse