Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 oktober 2020 14:03
Del på Facebook
Sylvi Listhaug har ledet Fremskrittspartiets programkomité. Tirsdag la hun fram komiteens førsteutkast til nytt partiprogram. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Sylvi Listhaug har ledet Fremskrittspartiets programkomité. Tirsdag la hun fram komiteens førsteutkast til nytt partiprogram. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frp-leder Siv Jensen var med på å øke avgiftene med 6 milliarder kroner som finansminister. Nå vil partiet sette utviklingen i revers.

I neste periode må avgiftskutt prioriteres høyere enn skattelette.

Det var et hovedbudskap da programkomiteen i Fremskrittspartiet tirsdag la fram sitt førsteutkast til nytt partiprogram.

– Det handler om at avgifter er det som rammer mest de som har minst, sier komitéleder Sylvi Listhaug til NTB.

Programkomiteen har ikke tallfestet hvor mye skatter og avgifter skal reduseres samlet sett, men ifølge Listhaug blir det snakk om kutt på milliarder.

Det er spesielt grensehandel og bilavgifter Frp vil til livs.

Økte under Siv Jensen

Mens partileder Siv Jensen satt som finansminister, økte avgiftsnivået i Norge med 6 milliarder kroner.

Men det var ikke Fremskrittspartiet som tok initiativ til dette, bedyrer Listhaug.

– Mange av disse avgiftene ble innført fordi vi ble påtvunget dem av KrF og Venstre i budsjettforhandlingene, sier hun.

Samtidig gikk det samlede skatte- og avgiftstrykket kraftig ned mens Fremskrittspartiet satt i regjering.

Vil ned på svensk nivå

Et hovedgrep i programutkastet som nå er lagt fram, er å kutte avgiftene på varer som er utsatt for grensehandel.

I programutkastet fastslås det at avgiftene på varer som er utsatt for grensehandel, må «harmonere med nivået i våre naboland». Listhaug sier målet er å komme ned på svensk nivå.

I forbindelse med budsjettforhandlingene har Frp fått Finansdepartementet til å regne på hva et slikt avgiftskutt vil koste. Svaret er at bare å kutte alkoholavgiftene til svensk nivå vil koste 5,75 milliarder kroner. Et kutt i snusavgiftene til svensk nivå vil koste 1 milliard kroner.

– Det koster mye penger, konstaterer Listhaug.

– Men vi tror du også får en del igjen for å sette ned. Folk vil handle mer i Norge, og da blir det flere arbeidsplasser og mer penger i kassa, sier hun.

Venter krangel om elbiler

Et annet angrepspunkt er bilavgiftene. Programkomiteen går inn for betydelige kutt i drivstoffavgiften og omregistreringsavgiften.

Men når det gjelder elbilpolitikken, venter Listhaug mye diskusjon internt i partiet.

– Nå er egentlig alle enige om å innføre merverdiavgift på kjøp og innføre trafikkforsikringsavgift. Så er spørsmålet resten, som bompenger, forklarer hun.

I disse spørsmålene går flertallet i programkomiteen inn for å innføre merverdiavgift og trafikkforsikringsavgift, mens mindretallet mener alle biler prinsipielt skal behandles likt.

– Det betyr i realiteten at elbilene også skal betale bompenger, sier Listhaug.

– Dette kommer til å bli en av de heftigste debattene, for dette er det sterke synspunkter på i partiet.

Grønn sosialisme

Listhaug varsler også at Fremskrittspartiet vil gå til kamp mot det hun kaller en «grønn sosialisme» som brer seg hos de andre partiene i klima- og miljøpolitikken.

– Det handler om avgiftsøkninger, lover, reguleringer, påbud og forbud. Og det kommer vi til å gå til kamp mot, sier hun.

Fremskrittspartiets egen klimapolitikk, derimot, er ikke ferdig. Her varsler Listhaug mer detaljer i neste programutkast, som skal legges fram neste år.

Det 88 sider lange programutkastet, som inneholder i alt 18 dissenser, sendes nå ut på høring internt i partiet, med frist 15. desember.

Et nytt programutkast skal deretter legges fram på nyåret. Programmet vil bli endelig vedtatt på landsmøtet til våren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 23 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse