Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 oktober 2020 21:18
Del på Facebook
Uber relanserer mandag tjenesten der man kan bestille vanlige biler. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Uber relanserer mandag tjenesten der man kan bestille vanlige biler. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Uber relanserer tjenesten med vanlige biler i Norge fra mandag i neste uke. Den nye drosjeloven som trer i kraft søndag, åpner for aktøren.

Det melder Dagens Næringsliv og Aftenposten/E24 tirsdag kveld.

Mandag i neste uke relanserer Uber tjenesten der man kan bestille vanlige biler under navnet Uber X, etter at den ble lagt ned i Norge i 2017. I dag er kun Ubers luksustjeneste tilgjengelig i Norge.

I tillegg lanseres også Uber Green, som er en egen tjeneste for helelektriske biler.

Relanseringen kommer i forbindelse med at den nye drosjeloven trer i kraft 1. november. Loven opphever blant annet reguleringen av hvor mange drosjeløyver som kan tildeles i ett fylke, fjerner kravet om at drosjer må være tilknyttet en drosjesentral og stiller færre krav til dem som skal ha drosjeløyver.

Ifølge Uber vil de nye tjenestene oppfylle kravene i den nye drosjeloven.

Administrerende direktør Hanne Skåle Thowsen i Taxiforbundet sier til Aftenposten/E24 at hun regner med at den norske drosjenæringen vil bli påvirket av Ubers retur.

– Vi er klare for konkurranse så lenge vi har like konkurransevilkår, og så lenge Uber etterlever disse, sier Thowsen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse