Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 oktober 2020 14:42
Del på Facebook
Kraftverket Nore 1 ved Rødberg i Nore og Uvdal kommune i Buskerud. Arkivfoto: Foto: Lise Åserud / NTB
Kraftverket Nore 1 ved Rødberg i Nore og Uvdal kommune i Buskerud. Arkivfoto: Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV støttet et forslag som gir skattelette for investering i vannkraft. Nå frykter partiet ødelagt natur og vil begrense ordningen for å stoppe ny utbygging.

Ifølge Klassekampen foreslår partiet at skatteletten bare skal gjelde for oppgradering av eksisterende vannkraft og utvidelser uten naturinngrep.

– Vi har spurt Finansdepartementet, og det er fullt mulig å gjøre et slikt skille, sier Kari Elisabeth Kaski, SVs finanspolitiske talsperson.

Espen Barth Eide, energipolitisk talsperson i Ap, vil ikke binde seg til å støtte SVs forslag.

– Jeg deler denne vurderingen langt på vei, vi må ikke være naive nå og tro at utbygging av vannkraft i stor skala ikke også krever naturinngrep, sier han.

Olje- og energiminister Tina Bru (H) liker ikke forslaget.

– Det er bra med en påminnelse om at vannkraft ikke er en «quick fix» som kan gi oss masse kraft uten naturinngrep. Det har jeg vært opptatt av å løfte i debatten om vindkraft. Ut over det er ikke dette et godt forslag. Det blir knotete å tilpasse skattesystemet til en bestemt type investering, sier statsråden.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse