Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
04 november 2020 20:29
Del på Facebook
Tyrhaug i Hammarsundet. Foto: Terje Holm
Tyrhaug i Hammarsundet. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkeskommunedirektør Ottar Brage Guttelvik innstiller på en videreføring av hurtigbåtforbindelsen mellom Kristiansund og Trondheim.

Dagens kontrakt på hurtigbåtforbindelsen går ut 31. desember 2023. Kontrakten er inngått i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune, og blir administrert av kollektivselskapet ATB. Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal har vært tydelige på at det er helt nødvendig å fortsette en gjennomgående rute mellom Kristiansund og Trondheim, som gir god regularitet og færre kanselleringer.

– For å opprettholde et godt tilbud har vi nå hatt et godt samarbeid og en god dialog med Trøndelag fylkeskommune både administrativt og politisk, sier samferdselsdirektør Arild Fuglseth, som nå legger saken frem til politisk behandling.

I saken legger han vekt på at det er viktig å se på om endring i rutetilbudet kan gjøre at gjentatte vil reise med hurtigbåten, om det er mulig å redusere kostnadene, og om anbudet kan bidra til å innføre nye miljøløsninger for hurtigbåter.

Felles mandat for videre arbeid

Møre og Romsdal fylkeskommune finansierer i dag 2/3 av dagens kostnader på ruteforbindelsen, og en viktig forutsetning for ny avtale er at kostnadsfordeling mellom Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommune blir videreført. Dette må være en del av det felles mandatet som Møre og Romsdal og Trøndelag fylkeskommune må vedta for det videre arbeidet med nytt hurtigbåtanbud fra 1. januar 2024 .

Saken blir behandlet i samferdselsutvalget 9. november og sendes videre til fylkesutvalget 24. november.  Endelig behandling blir gjort i fylkestinget 7. desember, opplyser fylkeskommunen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse