Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
04 november 2020 20:29
Del på Facebook
Tyrhaug i Hammarsundet. Foto: Terje Holm
Tyrhaug i Hammarsundet. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkeskommunedirektør Ottar Brage Guttelvik innstiller på en videreføring av hurtigbåtforbindelsen mellom Kristiansund og Trondheim.

Dagens kontrakt på hurtigbåtforbindelsen går ut 31. desember 2023. Kontrakten er inngått i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune, og blir administrert av kollektivselskapet ATB. Samferdselsutvalget i Møre og Romsdal har vært tydelige på at det er helt nødvendig å fortsette en gjennomgående rute mellom Kristiansund og Trondheim, som gir god regularitet og færre kanselleringer.

– For å opprettholde et godt tilbud har vi nå hatt et godt samarbeid og en god dialog med Trøndelag fylkeskommune både administrativt og politisk, sier samferdselsdirektør Arild Fuglseth, som nå legger saken frem til politisk behandling.

I saken legger han vekt på at det er viktig å se på om endring i rutetilbudet kan gjøre at gjentatte vil reise med hurtigbåten, om det er mulig å redusere kostnadene, og om anbudet kan bidra til å innføre nye miljøløsninger for hurtigbåter.

Felles mandat for videre arbeid

Møre og Romsdal fylkeskommune finansierer i dag 2/3 av dagens kostnader på ruteforbindelsen, og en viktig forutsetning for ny avtale er at kostnadsfordeling mellom Trøndelag og Møre og Romsdal fylkeskommune blir videreført. Dette må være en del av det felles mandatet som Møre og Romsdal og Trøndelag fylkeskommune må vedta for det videre arbeidet med nytt hurtigbåtanbud fra 1. januar 2024 .

Saken blir behandlet i samferdselsutvalget 9. november og sendes videre til fylkesutvalget 24. november.  Endelig behandling blir gjort i fylkestinget 7. desember, opplyser fylkeskommunen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse