Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 november 2020 07:20
Del på Facebook
Storheia vindpark er den største av vindparkene i porteføljen til Fosen Vind og den andre av vindparkene som ble bygget. Men utbygging av vindkraft på land er blitt en omstridt sak også internt i flere politiske partier.Foto: Heiko Junge / NTB
Storheia vindpark er den største av vindparkene i porteføljen til Fosen Vind og den andre av vindparkene som ble bygget. Men utbygging av vindkraft på land er blitt en omstridt sak også internt i flere politiske partier.Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SVs programkomité krangler om hvor fort oljenæringen skal avvikles, og om partiet skal si klart nei til vindkraft på land. Onsdag legges programforslaget fram.

Mens et flertall i komiteen vil «si nei til videre utbygging av vindkraft på land som bunnfaste anlegg nær kysten», går et mindretall inn for en «restriktiv politikk» for utbygging av landbasert vindkraft.

– Vi har sett at den massive vindmølleutbyggingen har brakt stor lokal motstand, sier programkomiteens leder Kirsti Bergstø til NTB.

SV-nestlederen viser til at konsesjonssystemet har vært mangelfullt, vindmøllene er blitt større og mer massive og til at lite av gevinsten blir igjen i lokalsamfunnet.

– Kan ikke utelukkes

Kari Elisabeth Kaski støtter dissensen i programforslaget, selv om hun er enig i at noen utbygginger må stoppes av naturhensyn.

– Vi vil trenge mer ren kraft, det er også beskjeden fra industrien. Da kan vi ikke utelukke all vindkraft eller landbasert havvind, sier SVs finanspolitiske talsperson på Stortinget.

SVs programforslag er delt inn i fem områder. NTB har fått tilgang til kapittelet «Folkets grønne skifte» om hvordan partiet vil gjøre Norge til et lavutslippssamfunn.

– Grønn ny deal, en grønn og rettferdig omstilling nedenfra, er SVs plan for en start på den helt nødvendige omstillingen bort fra oljeavhengighet og over til flere næringer, sier Bergstø.

Men tall- og tidfesting av utfasingen av oljenæringen splitter komiteen. Tre av de sju dissensene i klimapolitikken handler om olje.

Oljestopp i 2030?

Flertallet ønsker at eksisterende utvinningstillatelser ikke må forlenges automatisk, men vurderes etter strenge krav til lønnsomhet og klimapåvirkning. Men et mindretall ønsker at man ikke skal forlenge utvinningstillatelser fra 2030, utover tillatelser som allerede er gitt.

– Flertallet ønsker ikke å sette en absolutt grense i form av et årstall, sier Bergstø.

Kaski støtter dissensen.

– Kutter vi ikke massivt i utslippene i oljeproduksjonen, når vi ikke målet om å kutte utslippene med 70 prosent innen 2030, med mindre vanlige folk og landbruket skal ta en enda større andel av kuttene.

Sosialistisk Ungdom går lengst og mener oljenæringen må gjennom en styrt avvikling innen 2030.

Et mindretall i programkomiteen vil dessuten at utslippene på sokkelen skal reduseres med 50 prosent innen 2030, mens flertallet ikke ønsker en slik tallfesting.

Kutte, bygge, dele

Bergstø forklarer de tre grunnpilarene i SVs klimapolitikk for årene 2021–2025.

– Vi må kutte utslipp, vi må bygge et nullutslippssamfunn og flere næringer, og vi må dele mer rettferdig, sier hun.

For å få til dette mener SV det trengs en aktiv næringspolitikk og statlige muskler til å vri virkemidlene i grønn retning.

«Omstillingsarbeidet kan ikke overlates til markedet,» slår partiet fast.

SV vil blant annet ha en gradvis og betydelig opptrapping av CO2-avgiften, pålegge næringslivet å rapportere klimarisiko, innføre karbontoll på importvarer og fjerne bruk av olje, gass og kull i industrien.

«Norge må kutte sine utslipp så mye som mulig og minst 70 prosent fra 1990-nivå fram mot 2030. Innen 2040 må vi ha nullutslipp,» skriver programkomiteen.

Forslaget skal nå på høring i partiet. Nytt program skal vedtas på landsmøtet i slutten av april.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse