NTB-Oda Ertesvåg Norwegian fikk ikke statlig milliardstøtte. Nå går selskapet på sparebluss. Men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er ikke i tvil om at selskapet har alternative planer.
Mandag ble det klart at regjeringen ikke åpner lommeboka for å hjelpe Norwegian med likviditeten i det som ser ut som å bli et nytt tøft år for flyselskapet.
Norwegian-sjef Jacob Schram karakteriserte beskjeden som en «knyttneve i magen», men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener det var et scenario som flyselskapet helt klart har tatt høyde for.
– De har nok både plan B og C i skuffen. De har vist ved en rekke anledninger at de er gode til å snu seg rundt. Det gjør man ikke ved å sitte å vente på hva som skjer. Et så presset selskap som Norwegian må ha alternativer planer, sier han til NTB.
Ansatte markerte utenfor Stortinget
Hva som skjer videre med Norwegian, er imidlertid ikke klokkeklart. Norwegian-sjefen har ikke utelukket konkurs, men Elnæs tror det er lite sannsynlig.
Etter nei fra staten har selskapet permittert ytterligere 1.600 ansatte og satt flere fly på bakken. Før koronakrisen hadde selskapet over 10.000 medarbeidere, men de neste månedene vil bare om lag 600 være i arbeid.
Onsdag klokka 12 markerte 200 Norwegian-ansatte støtte til sitt eget selskap og oppfordret politikerne til å hjelpe Norwegian.
– Vil nok snu hver stein
– Selskapet skrur nå igjen trafikken, kutter i kapasiteten, kutter i kostnadene og den månedlige reduksjonen i likviditeten blir mindre. Selskapet er ikke i umiddelbar krise. De har penger til å komme seg gjennom vinteren, hvis de går på sparebluss. Sånn sett er det ikke umiddelbar fare for at selskapet blir insolvent, sier Elnæs.
Flyselskapets resultatrapport for tredje kvartal viser at det 30. september satt på en likviditet på 3,4 milliarder kroner, og at den månedlig har gått ned med rundt 500 millioner kroner. Det betyr at Norwegian i slutten av oktober trolig hadde rundt 3 milliarder kroner igjen på bok.
Det har blitt spekulert i om Norwegian kan gå mot en konkursbeskyttelsessituasjon eller mot en styrt konkurs for å rydde opp, men det er absolutt siste utvei, mener flyanalytiker Elnæs.
– De vil nok heller snu hver stein, se om det er mulig å hente kapital fra eierne. De må se nærmere på Dreamlinerne og bør kvitte seg med dem, sier han.
Bør fokusere på Norge og Norden
– Jeg mener de bør flytte fokuset hjem til Norge, og sekundært fly i Norden og ruter mellom Norge/Norden og Europa, for eksempel fra Oslo Gardermoen. På sikt kan de ha en liten langdistanseoperasjon, hvis de beholder noen av de store maskinene sine, legger han til.
Dersom Pfizers koronavaksine skulle fungere, vil det imidlertid snu om på situasjonen, tror Elnæs.
– Da vil det være gode muligheter utpå våren til å gå ut i markedet og hente penger via en emisjon, men det betyr ikke at de skal endre hovedplanen.
– Kommer det ikke noen vaksine, blir 2021 like ille som 2020. Da vil et selskap som Norwegian fortsette med å gå på sparebluss, noe som ikke er bærekraftig over tid uten at selskapet blir oppkapitalisert. (©NTB)