Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 november 2020 13:50
Del på Facebook
Et Norwegian-fly står parkert på Sola lufthavn utenfor Stavanger. Selskapet har nå redusert antallet fly som er i lufta. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Et Norwegian-fly står parkert på Sola lufthavn utenfor Stavanger. Selskapet har nå redusert antallet fly som er i lufta. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NTB-Oda Ertesvåg Norwegian fikk ikke statlig milliardstøtte. Nå går selskapet på sparebluss. Men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er ikke i tvil om at selskapet har alternative planer.

Mandag ble det klart at regjeringen ikke åpner lommeboka for å hjelpe Norwegian med likviditeten i det som ser ut som å bli et nytt tøft år for flyselskapet.

Norwegian-sjef Jacob Schram karakteriserte beskjeden som en «knyttneve i magen», men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener det var et scenario som flyselskapet helt klart har tatt høyde for.

– De har nok både plan B og C i skuffen. De har vist ved en rekke anledninger at de er gode til å snu seg rundt. Det gjør man ikke ved å sitte å vente på hva som skjer. Et så presset selskap som Norwegian må ha alternativer planer, sier han til NTB.

Ansatte markerte utenfor Stortinget

Hva som skjer videre med Norwegian, er imidlertid ikke klokkeklart. Norwegian-sjefen har ikke utelukket konkurs, men Elnæs tror det er lite sannsynlig.

Etter nei fra staten har selskapet permittert ytterligere 1.600 ansatte og satt flere fly på bakken. Før koronakrisen hadde selskapet over 10.000 medarbeidere, men de neste månedene vil bare om lag 600 være i arbeid.

Onsdag klokka 12 markerte 200 Norwegian-ansatte støtte til sitt eget selskap og oppfordret politikerne til å hjelpe Norwegian.

– Vil nok snu hver stein

– Selskapet skrur nå igjen trafikken, kutter i kapasiteten, kutter i kostnadene og den månedlige reduksjonen i likviditeten blir mindre. Selskapet er ikke i umiddelbar krise. De har penger til å komme seg gjennom vinteren, hvis de går på sparebluss. Sånn sett er det ikke umiddelbar fare for at selskapet blir insolvent, sier Elnæs.

Flyselskapets resultatrapport for tredje kvartal viser at det 30. september satt på en likviditet på 3,4 milliarder kroner, og at den månedlig har gått ned med rundt 500 millioner kroner. Det betyr at Norwegian i slutten av oktober trolig hadde rundt 3 milliarder kroner igjen på bok.

Det har blitt spekulert i om Norwegian kan gå mot en konkursbeskyttelsessituasjon eller mot en styrt konkurs for å rydde opp, men det er absolutt siste utvei, mener flyanalytiker Elnæs.

– De vil nok heller snu hver stein, se om det er mulig å hente kapital fra eierne. De må se nærmere på Dreamlinerne og bør kvitte seg med dem, sier han.

Bør fokusere på Norge og Norden

– Jeg mener de bør flytte fokuset hjem til Norge, og sekundært fly i Norden og ruter mellom Norge/Norden og Europa, for eksempel fra Oslo Gardermoen. På sikt kan de ha en liten langdistanseoperasjon, hvis de beholder noen av de store maskinene sine, legger han til.

Dersom Pfizers koronavaksine skulle fungere, vil det imidlertid snu om på situasjonen, tror Elnæs.

– Da vil det være gode muligheter utpå våren til å gå ut i markedet og hente penger via en emisjon, men det betyr ikke at de skal endre hovedplanen.

– Kommer det ikke noen vaksine, blir 2021 like ille som 2020. Da vil et selskap som Norwegian fortsette med å gå på sparebluss, noe som ikke er bærekraftig over tid uten at selskapet blir oppkapitalisert. (©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse