Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
11 november 2020 13:50
Del på Facebook
Et Norwegian-fly står parkert på Sola lufthavn utenfor Stavanger. Selskapet har nå redusert antallet fly som er i lufta. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Et Norwegian-fly står parkert på Sola lufthavn utenfor Stavanger. Selskapet har nå redusert antallet fly som er i lufta. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NTB-Oda Ertesvåg Norwegian fikk ikke statlig milliardstøtte. Nå går selskapet på sparebluss. Men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs er ikke i tvil om at selskapet har alternative planer.

Mandag ble det klart at regjeringen ikke åpner lommeboka for å hjelpe Norwegian med likviditeten i det som ser ut som å bli et nytt tøft år for flyselskapet.

Norwegian-sjef Jacob Schram karakteriserte beskjeden som en «knyttneve i magen», men flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener det var et scenario som flyselskapet helt klart har tatt høyde for.

– De har nok både plan B og C i skuffen. De har vist ved en rekke anledninger at de er gode til å snu seg rundt. Det gjør man ikke ved å sitte å vente på hva som skjer. Et så presset selskap som Norwegian må ha alternativer planer, sier han til NTB.

Ansatte markerte utenfor Stortinget

Hva som skjer videre med Norwegian, er imidlertid ikke klokkeklart. Norwegian-sjefen har ikke utelukket konkurs, men Elnæs tror det er lite sannsynlig.

Etter nei fra staten har selskapet permittert ytterligere 1.600 ansatte og satt flere fly på bakken. Før koronakrisen hadde selskapet over 10.000 medarbeidere, men de neste månedene vil bare om lag 600 være i arbeid.

Onsdag klokka 12 markerte 200 Norwegian-ansatte støtte til sitt eget selskap og oppfordret politikerne til å hjelpe Norwegian.

– Vil nok snu hver stein

– Selskapet skrur nå igjen trafikken, kutter i kapasiteten, kutter i kostnadene og den månedlige reduksjonen i likviditeten blir mindre. Selskapet er ikke i umiddelbar krise. De har penger til å komme seg gjennom vinteren, hvis de går på sparebluss. Sånn sett er det ikke umiddelbar fare for at selskapet blir insolvent, sier Elnæs.

Flyselskapets resultatrapport for tredje kvartal viser at det 30. september satt på en likviditet på 3,4 milliarder kroner, og at den månedlig har gått ned med rundt 500 millioner kroner. Det betyr at Norwegian i slutten av oktober trolig hadde rundt 3 milliarder kroner igjen på bok.

Det har blitt spekulert i om Norwegian kan gå mot en konkursbeskyttelsessituasjon eller mot en styrt konkurs for å rydde opp, men det er absolutt siste utvei, mener flyanalytiker Elnæs.

– De vil nok heller snu hver stein, se om det er mulig å hente kapital fra eierne. De må se nærmere på Dreamlinerne og bør kvitte seg med dem, sier han.

Bør fokusere på Norge og Norden

– Jeg mener de bør flytte fokuset hjem til Norge, og sekundært fly i Norden og ruter mellom Norge/Norden og Europa, for eksempel fra Oslo Gardermoen. På sikt kan de ha en liten langdistanseoperasjon, hvis de beholder noen av de store maskinene sine, legger han til.

Dersom Pfizers koronavaksine skulle fungere, vil det imidlertid snu om på situasjonen, tror Elnæs.

– Da vil det være gode muligheter utpå våren til å gå ut i markedet og hente penger via en emisjon, men det betyr ikke at de skal endre hovedplanen.

– Kommer det ikke noen vaksine, blir 2021 like ille som 2020. Da vil et selskap som Norwegian fortsette med å gå på sparebluss, noe som ikke er bærekraftig over tid uten at selskapet blir oppkapitalisert. (©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse