Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 november 2020 07:39
Del på Facebook
Norwegian-fly står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn. Bildet er tatt i slutten av oktober. Foto: Carina Johansen / NTB
Norwegian-fly står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn. Bildet er tatt i slutten av oktober. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet vil redde Norwegian ved å tvinge gjennom en kontantstøtteordning i Stortinget. Ap og Frp har satt døren litt på gløtt, og nå frir Sp på nytt.

– Hei Siv, Jonas og Audun. Jeg registrerer at Ap og Frp i mediene i dag går langt i å støtte Sps forslag om at mer må gjøres for å sikre norsk luftfarts framtid, skriver Senterpartiets Marit Arnstad i en epost hun sendte til partileder Siv Jensen i Frp, Jonas Gahr Støre i Ap og Audun Lysbakken i SV onsdag kveld.

Arnstad viser blant annet til en sak i Børsen onsdag kveld, som gir henne håp om å få på plass en kontantstøtteordning til luftfarten som kan hjelpe Norwegian.

Regjeringen har allerede sagt nei til dette, men opposisjonspartiene har flertall i Stortinget og kan gå sammen om å tvinge det gjennom.

Vil ha ny dialog

Senterpartiet har allerede prøvd å få med seg Frp og Ap på en felles krisepakke uten hell, men nå kommer Arnstad med to konkrete forslag som hun vil fremme i Stortinget.

Hun ber partilederne avklare raskt om de vil støtte opp om dem:

– Det ene er at vi vil be regjeringen legge fram samme type støtteordning som de har gitt til resten av næringslivet, til flybransjen. Det andre er at vi mener det er nødvendig med ny dialog med Norwegian for å berge den norske delen av selskapet, altså flyrutene i Norge og de norske arbeidsplassene, sier Arnstad til NTB.

Hun er meget bekymret over hva som kan skje med det norske flyselskapet, som selv har sagt at de kan gå dukken uten støtte fra myndighetene. Mandag permitterte Norwegian ytterligere 1.600 ansatte og satte flere fly på bakken etter å ha fått nei til ekstra støtte fra regjeringen.

Før koronakrisen hadde selskapet over 10.000 medarbeidere, men de neste månedene vil bare om lag 600 være i arbeid.

– Over 20 kansellerte fly

– I dag kunne jeg se på Avinors oversikt at det var mellom 20 og 25 kansellerte Norwegian-fly bare på det norske rutenettet. Etter min mening er det en veldig alvorlig situasjon, sier Arnstad.

– Men tror du det er mulig å redde selskapet?

– Det kan bli krevende. Men det ser veldig alvorlig ut hvis man ikke gjør noen ting.

I eposten til partilederne ber Arnstad om raskt svar, og hun lover å få saken raskt til Stortinget om hun får signaler om bred støtte.

– Det haster ganske mye. Det som skjer i Norwegian, kan utvikle seg ganske raskt, sier hun.

Norwegian har ifølge E24 bedt regjeringen om mellom 4 og 5 milliarder kroner i støtte.

Onsdag demonstrerte rundt 200 Norwegian-ansatte utenfor Stortinget med en klar bønn om støtte fra de folkevalgte.

«Redd jobbene våre» og «Bevar norske arbeidsplasser», sto det blant annet på plakatene.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse