Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 november 2020 07:44
Del på Facebook
Strömstad er en av kommunene med mest grensehandel fra Norge. Stengte grenser har skapt krisestemning i kommunen.Nå ber svenske myndigheter Norge om en særordning for Strömstad. Foto: Adam Ihse/TT / NTB
Strömstad er en av kommunene med mest grensehandel fra Norge. Stengte grenser har skapt krisestemning i kommunen.Nå ber svenske myndigheter Norge om en særordning for Strömstad. Foto: Adam Ihse/TT / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Utenriksdepartementet sier de ikke vil endre koronatiltakene på Svinesund for å avhjelpe Strömstad, der arbeidsledigheten har økt med 75 prosent.

– Vi har stor forståelse for Sveriges situasjon, men vi er nå i en situasjon som krever sterkere tiltak. Europa er i rødt, og utviklingen i Norge er ikke god. Derfor har det vært helt nødvendig å iverksette tiltak for å redusere smittefaren, skriver statssekretær Marte Ziolkowski (H) i en epost til NTB.

Pandemien og stans i grensehandelen mellom Norge og Sverige har ført Strömstad i Nordre Bohuslän ut i en dyp krise. Med unntak av korte perioder har grensen vært stengt siden i vår.

På ett år har arbeidsløsheten i kommunen økt med 75 prosent, og ordfører Kent Hansson tror det bare begynnelsen.

– Det handler om 1.500 til 2.000 personer som nå har fått varsel om oppsigelser eller er oppsagt. Det er mer enn 20 prosent av den arbeidsføre befolkningen i kommunen, sier Hansson.

Mange bedrifter føler seg nå tvunget til å varsle oppsigelser, sier han.

Ber Norge om særløsning

– Den økonomiske krisen har slått hardere mot Strömstad enn mot andre kommuner, sier Sveriges utenrikshandelsminister Anna Hallberg.

Hun deltok onsdag i et digitalt møte med representanter for kommunen og næringslivet.

– Vi har forsøkt alle tenkbare tiltak. Det vi kan gjøre, er å fortsette å jobbe for at grensene skal åpnes igjen, sier Hallberg.

Hun sier svenske myndigheter håper at Norge kan åpne for en særløsing, slik man har i Tornedalen, der Finland har åpnet grensene for dem som bor i grensekommunene.

– Det er det jeg har forsøkt å jobbe og lobbe for. Men hittil har Norge valgt å se på grensestengningen som en effektiv måte å stanse smitten. Vi synes ikke den er det, sier Hallberg.

– Ulike tilnærming

Det ønsker imidlertid ikke Utenriksdepartementet å åpne for.

– Norge og Sverige har valgt en litt ulik tilnærming til pandemien. En konsekvens for vår del er reiserestriksjoner som påvirker enkeltmennesker, familier, institusjoner og bedrifter på begge sider av grensen. Dette er beklagelig, men smittesituasjonen gjør det nødvendig, sier Ziolkowski.

Hun presiserer at grensa ikke er stengt, men at det er krav om ti dagers karantene etter ankomst til Norge.

– Nå må vi tenke smittevern og se effekten av tiltakene før vi kan gjøre noen endringer.

Ekstra utsatt

Innføringen av ti dagers karantene rammer alle kommunene med grensehandel, men Strömstad er ekstra utsatt. Årsaken er at byen har en spesielt stor turistnæring. Mange virksomheter har pleid å legge sine møter og treff halvveis mellom Göteborg og Oslo. Nå går også denne næringen på sparebluss.

På møtet ble også de sosiale og følelsesmessige konsekvensene av grensestengningen diskutert.

– Det er viktig å løfte de spørsmålene i kontakten med de andre nordiske regjeringene. Det handler om menneskers samvær eller mangel på samvær. Jeg kjente hvor vanskelig situasjonen var. Det blir lettere for meg å viderebringe budskapet etter dette, sier Hallberg etter møtet.

Ziolkowski presiserer at norske myndigheter også har tatt opp spørsmålet.

– Vi har tett og god dialog med Sverige, også om denne problematikken. Statsminister Erna Solberg har drøftet situasjonen med statsminister Löfven flere ganger, og det var også oppe under Anna Hallbergs besøk til Oslo 30. september.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse