Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 desember 2020 09:36
Del på Facebook
Koronavaksinen til selskapene Pfizer og Biontech er godkjent i Storbritannia og kan tas i bruk allerede i neste uke. Men det betyr ikke at vaksinen tas raskere i bruk i Norge. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB
Koronavaksinen til selskapene Pfizer og Biontech er godkjent i Storbritannia og kan tas i bruk allerede i neste uke. Men det betyr ikke at vaksinen tas raskere i bruk i Norge. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

At Storbritannia har godkjent koronavaksinen til Pfizer og Biontech, har foreløpig ingenting å si for Norge – som forholder seg til EUs vurdering.

– Umiddelbart betyr det ingenting for Norge, sier medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Legemiddelverket til NTB.

– Dette fordi Norge er med på den felles europeiske godkjenningen. Der er prosessen godt i gang, sier Madsen.

Fagdirektøren sier Storbritannia nå har gitt en nødgodkjenning etter å ha justert sitt eget regelverk. Han sier Storbritannia er på vei ut av det europeiske legemiddelsamarbeidet fra 1. januar, og at nødgodkjenningen tyder på at de også før denne datoen har valgt å gå litt for seg selv.

– Europa har gått for en felles løsning med en felles betinget godkjenning basert på de dataene som finnes per i dag. Den foreløpige tidsplanen er at det skal være møter i vitenskapskomiteen som avgir sin innstilling for Pfizer Biontech-vaksinen 29. desember og for Moderna-vaksinen 12. januar.

På møtene har vaksineprodusentene sendt inn alle dataene de har. Dataene skal så fingranskes av utpekte vitenskapsfolk i Europa. Her kan alle land i Europa bidra med råd, spørsmål og meninger om godkjenningen.

– Vitenskapskomiteen vil avgi en innstilling om godkjenning, eller ikke. Den innstillingen blir så sendt til EU-kommisjonen som umiddelbart vil fatte beslutningen om godkjenning i Europa, sier Madsen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse