Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
09 desember 2020 14:09
Del på Facebook
Foto: Berit Roald / NTB
Foto: Berit Roald / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Miljøstiftelsen Bellona har i et brev til Arbeids- og sosialdepartementet bedt om at vernetjenesten i olje- og gassindustrien fristilles fra ordinære arbeidsoppgaver.

– Økningen i alvorlige hendelser er sjokkerende. Statsråd Asheim må umiddelbart ta grep for å bedre sikkerheten, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Brevet bygger på flere dokumenterte funn hvor oljeselskapene har hindret medvirkningsretten til de ansatte. Etter en høst med avsløringer av store avvik ved tilsyn av olje- og gassinstallasjoner, interne varsler og bekymringsmeldinger fra ansatte – i tillegg til alvorlige hendelser på Melkøya, Mongstad og Tjeldbergodden – har miljøstiftelsen fått nok.

– Forverrede forhold for vernetjenesten utgjør i seg selv en sikkerhetsrisiko, og gjør derfor også alle de andre sakene den høsten verre. Dette forrykker trepartssamarbeidet som sikkerheten i industrien er bygget på, sier Hauge.

Firedobling av alvorlige hendelser siden 2018

Petroleumstilsynet har varslet om «en urovekkende økning i antall alvorlige hendelser» innrapportert i 2020. Ptil mottok varsler om over 50 alvorlige hendelser i perioden januar-september 2020. Dette er dobbelt så mange som i samme periode i 2019. Så langt i 2020 er det besluttet å iverksette 13 granskinger. Dette er et historisk høyt antall, ifølge Ptil.

Antall varslede alvorlige hendelser er firedoblet siden 2018.

– Det har vært en sjokkerende økning i alvorlige hendelser. Derfor ber vi statsråd Asheim om umiddelbart å ta grep for å bedre sikkerheten i petroleumsvirksomheten, sier Hauge.

Vernetjenesten er betydelig svekket i hele oljebransjen

Høsten 2020 har vært preget av flere større ulykker på norske olje- og gassinstallasjoner. Bellona har identifisert alvorlige brudd på regelverket for vernetjeneste. Funnene viser at verneombudene har for liten tid til sikkerhetsarbeid og blir for sent involvert i avgjørelser til å kunne ha en reell påvirkning.

En omfattende gjennomgang av tilsynsdokumenter viser at vernetjenesten har blitt betydelig og systematisk svekket over årene. I kombinasjon med kostnadskutt og et økende etterslep på vedlikehold gir det potensielt så store svekkelser i sikkerhetsnivået på sokkelen at det vil være uforsvarlig å ikke ta grep, mener Bellona.

– Vi mener det nå er et tidsspørsmål før neste storulykke finner sted. Bellona har i sine granskninger avdekket flere forhold på operative felt som ligner de som fant sted før brannen på Hammerfest LNG, påpeker Hauge.

Krever fristilling

Bellona ba tirsdag arbeids- og sosialminister Henrik Asheim om å gi vernetjenesten mer tid og kapasitet til utføring av sikkerhetsoppgaver i olje- og gassindustrien.

– Bellona mener fristilling av vernetjenesten fra ordinære arbeidsoppgaver vil være et effektivt tiltak for å øke sikkerheten, sier Hauge.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse