Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 januar 2021 09:17
Del på Facebook
Norwegian-fly står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.Foto: Carina Johansen / NTB
Norwegian-fly står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegian kan være ett skritt nærmere statlig pengestøtte når selskapet nå legger ned langdistanserutene. Tonen er positiv fra regjering og opposisjon.

Flyselskapet har nok en gang bedt regjeringen om statlig bistand, og næringsminister Iselin Nybø (V) lover svar så raskt som mulig.

– Det Norwegian nå skisserer er noe annet enn den forespørselen vi vurderte i november i fjor. Vi er nå i gang med en grundig vurdering av denne nye henvendelsen, sier Nybø.

Da pandemien rammet, fikk Norwegian statlig hjelp gjennom en redningspakke for luftfarten, men i november sa regjeringen nei til å gå inn med mer penger og begrunnet det med at det ville være for stor risiko med fellesskapets midler.

Nybø og samferdselsminister Knut-Arild Hareide (KrF) legger vekt på at Norwegian er en viktig aktør i norsk luftfart.

– Dersom Norwegian gjennom dette kan komme ut som et finansielt styrket og sunt drevet selskap, vil det være positivt for norsk luftfart, for de ansatte og for passasjerene, sier Hareide.

Dropper langflygninger, kutter gjeld

Selskapet har vært under sterkt press for å finne en utvei. Mens Norwegian for tiden er under konkursbeskyttelse i Irland, har ledelsen jobbet fram en ny plan. Hovedpunktene er:

* Legge ned langdistanserutene.

* Satse på innenriksreiser i Norge, reiser i Norden samt mellom Norden og viktige destinasjoner i Europa.

* 50 fly skal være i drift i 2021. Dette økes gradvis til 70 fly i 2022.

* Gjelden reduseres til 20 milliarder kroner.

* Selskapet vil hente inn mellom 4 og 5 milliarder kroner i frisk kapital gjennom kombinasjoner av emisjoner og andre former for egenkapital

– Innenriksreiser i Norge og flygninger mellom vårt nordiske hjemmemarked og resten av Europa har alltid vært selve ryggraden i Norwegians rutenett, og det er dette som også danner grunnlaget for hvordan Norwegian skal se ut fremover, sier konsernsjef Jacob Schram.

2.000 mister jobben

Den nye planen innebærer at Norwegian også skal kvitte seg med de 35 gjenværende langdistanseflyene Boeing 787 Dreamliner. Hele flåten har stått parkert siden mars i fjor.

Datterselskapene i Italia, Frankrike, Storbritannia og USA slås konkurs, og 2.000 ansatte mister jobben.

Konsernsjefen sier det var en ekstremt vanskelig beslutning å ta.

– Vi er imidlertid kommet til den konklusjonen at dette er den eneste måten vi kan sikre fortsettelsen av Norwegian. Ikke minst arbeidsplasser i Norge og Norden, der et klart flertall av arbeidsplassene vil være i fremtiden, legger han til.

– Staten må stille opp

Beslutningen om å satse på kjernevirksomheten i Europa får god respons på Stortinget. Regjeringen må nå gå i dialog med Norwegian, mener Arbeiderpartiet, mens Senterpartiet forventer et raskt svar.

– Staten må stille opp for å sikre den norske virksomheten av Norwegian. Det er enda mer aktuelt nå enn i høst, sier Sps næringspolitiske talsmann Geir Pollestad.

SV gir Norwegian ros for grepet og mener man må se på både støtte og direkte statlig medeierskap.

– Vi kan ikke være blåøyd på vegne av skattebetalerne. Skal staten engasjere seg, må det være for å oppnå helt klare mål for folk og miljø, sier Torgeir Knag Fylkesnes.

Det var riktig at regjeringen avslo forrige søknad, men med ny struktur er situasjonen endret, ifølge Fremskrittspartiet.

– Vi vil ha en kompensasjonsordning for luftfarten som hjelper de tre norske aktørene gjennom pandemien. Når Norwegian nå legger opp til å restrukturere selskapet, så vil det bety at de kan ta del i denne kompensasjonsordningen., sier finanspolitisk talsperson Sylvi Listhaug.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Arne Almaas 2 timer siden Slutt med svada Sve!
Siden dere kranglefantene har malt dere opp i et hjørne og aldri kan bli enige om hvilke veier som er ...
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse