Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 januar 2021 10:28
Del på Facebook
Oljefondssjef Nicolai Tangen sier at markedsverdien av fondet også vil kunne variere mye fremover. Foto: Terje Pedersen / NTB
Oljefondssjef Nicolai Tangen sier at markedsverdien av fondet også vil kunne variere mye fremover. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Til tross for pandemi og usikkerhet fikk oljefondet fikk en avkastning på 10,9 prosent i 2020. Teknologikjemper som Apple og Amazon bidro godt til oppgangen.

– Markedet falt kraftig i første kvartal, før det hentet seg raskt inn igjen i andre kvartal. Hele året har vært preget av store svingninger i markedet, og store forskjeller mellom ulike sektorer, sier oljefondssjef Nicolai Tangen når han for første gang skal oppsummere årsutviklingen etter at han tok over jobben i september i fjor høst.

Selv om 2020 var preget av usikkerhet og store svingninger i markedet, hadde Statens pensjonsfond utland – populært kalt oljefondet – en avkastning på 1.070 milliarder.

Det er det nest høyeste siden 1998 målt i kroner.

Teknologi-boost

På aksjesiden var det særlig amerikanske teknologiselskaper som trakk opp.

Enkeltaksjene som bidro mest til fondet, var Apple (avkastning på 84 milliarder kroner), Amazon (51 milliarder kroner), Microsoft (41 milliarder kroner) og Tesla (36 milliarder kroner).

– Teknologiselskaper hadde den høyeste avkastningen i 2020, med 41,9 prosent. Dette skyldes i hovedsak at pandemien førte til en kraftig økning i etterspørselen etter produkter for nettbasert arbeid, utdanning, handel og underholdning, sier Tangen, som trakk fram mer hjemmekontor og at folk gamet mer da han presenterte tallene.

Framtiden skjedde tidligere

Tangen påpeker at teknologiaksjene falt mindre enn de andre i nedgangen i starten av året, og at de kom seg igjen veldig kraftig.

– Du kan si at framtiden skjedde tidligere på grunn av pandemien, sa leder for teknologi og mediene Doug Shell i fondet da han redegjorde under presentasjonen av tallene.

Aksjer innen netthandel gjorde det også skarpt, noe som også fikk ringvirkninger. Mens selskaper innen ordinær flytrafikk gjorde det dårlig, fikk man en oppgang innen flyfrakt på grunn av mer netthandel.

Sentralbanksjefen fornøyd

Sentralbanksjef Øystein Olsen, som også er styreleder for fondet, er fornøyd med at årets resultat nok en gang er høyere enn avkastningen på den såkalte referanseindeksen som Finansdepartementet har fastsatt. Denne gang var oljefondets avkastning 0,27 prosentpoeng høyere.

– Til tross for at pandemien satte sitt preg på 2020, har det vært nok et godt år for fondet. Den høye avkastningen er imidlertid en påminnelse om at markedsverdien av fondet også vil kunne variere mye fremover, sier Olsen.

Den norske kronen svekket seg mot flere andre valutaer i løpet av året. Det spilte også inn på fondets verdi, med 58 milliarder kroner.

Avkastningen på fondets aksjeinvesteringer var 12,1 prosent. Investeringer i unotert eiendom fikk en avkastning på -0,1 prosent, mens avkastningen på renteinvesteringene var 7,5 prosent.

Staten tok ut 298 milliarder kroner fra fondet i fjor, blant annet for å finansiere krisepakker.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse