Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 februar 2021 13:40
Del på Facebook
SV-leder Audun Lysbakken og statsminister Erna Solberg (H) under Stortingets muntlige spørretime onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
SV-leder Audun Lysbakken og statsminister Erna Solberg (H) under Stortingets muntlige spørretime onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SV vil både øke dagpengene og heve taket for bostøtte. Men statsminister Erna Solberg (H) mener dagens ordninger allerede er svært gunstige.

– For mange arbeidsløse og permitterte røyner det nå på. Det er bare én ting som kan lette litt på situasjonen, og det er å gi arbeidsløse og permitterte litt mer å leve av, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Han peker blant annet på at dagens høye strømprisene gjør det ekstra vanskelig for dem som sliter.

I den muntlige spørretimen på Stortinget onsdag ba han Solberg om å være med på å øke tallet på dem som får dagpengesatsen på 80 prosent, gjennom å øke taket fra drøyt 300.000 (tre ganger folketrygdens grunnbeløp) til drøyt 400.000 kroner (4G).

Ifølge Lysbakken vil det gi mange arbeidsledige rundt 1.500 kroner mer i måneden å rutte med.

Solberg: Gunstige ordninger

Solberg viser på sin side til at med de krisevedtakene som er fattet, ligger kompensasjonen til arbeidsløse og permitterte nå på rundt 88 prosent av inntekten opp til 3G.

– Det er mye høyere enn det normale og en av de beste kompensasjonsordningene vi noen gang har hatt, framholdt hun.

– Det hjelper ikke for dem som sliter, å høre at statsministeren mener ordningene er gunstige, repliserte Lysbakken, som ba Stortinget merke seg regjeringens «nei».

Forslaget ligger nå til behandling i finanskomiteen, som fredag skal komme med sin innstilling til regjeringens siste krisepakke.

Men heller ikke fra sin tidligere regjeringspartner Arbeiderpartiet får SV tommel opp.

– Vi prioriterer feriepenger, som vil gi alle på dagpenger bedre kompensasjon, samt å forlenge dagpengeperioden for dem som har gått den ut, sier Aps Rigmor Aasrud til NTB.

Mer bostøtte

SV ønsker også å gjeninnføre hevingen av taket for å få bostøtte. Ordningen som ble innført i fjor som et krisetiltak, utløp i oktober. I kriseforliket ble det satt av 500 millioner, noe som førte til at 13.000 flere fikk bostøtte.

– Det er langt færre nå enn før som får bostøtte. Derfor er det på sin plass å midlertidig øke inntektsgrensen, sier Lysbakken.

I tillegg vil SV foreslå en ekstra utbetaling på grunn av de høye strømprisene.

På dette punktet er statsministeren litt mer medgjørlig.

– Vi er åpne for å se utviklingen framover, sier hun.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 5 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse