Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
17 februar 2021 19:25
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konkurransen om stamrutene i minstetilbudskjøpet av flyruter avlyses etter at SAS har meldt at de kan drifte rutene på kommersielle vilkår. Widerøe innstilles som operatører på de regionale minstetilbudsrutene fra 1. mars 2021. SAS vant blant annet anbudet på Kristiansund – Oslo, operert med fly som har minst 110 seter.

– Vi ser det som svært positivt at markedet selv vil levere et tilfredsstillende rutetilbud på stamrutene fra 1. mars 2021, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

For å opprettholde et fortsatt minimumstilbud på kommersielt sårbare innenlandsruter, lyste Samferdselsdepartementet 13. januar 2021 ut en konkurranse om minstetilbudskjøp av flyruter fra 1. mars 2021. Konkurransen var åpen for alle selskaper i EU og EØS.

I de etterfølgende forhandlingene har SAS varslet at de vil fly de utlyste stamrutene på kommersielle vilkår. Konkurransen om disse rutene er derfor avlyst. Dette gjelder rutene:

Ruter som er ønsket operert med fly med minst 110 seter.

  • Kristiansand–Oslo
  • Haugesund–Oslo
  • Molde–Oslo
  • Kristiansund–Oslo
  • Bardufoss–Oslo
  • Alta–Oslo
  • Kirkenes–Oslo
  • Tromsø–Longyearbyen
  • Trondheim–Bodø–Tromsø

I tillegg varslet Widerøe før tilbudsfristens utløp av de ville betjene ruten Florø–Bergen (rute 11) på kommersielle vilkår. På de resterende regionale rutene omfattet av konkurransen var Widerøe eneste tilbyder. Selskapet er dermed innstilt som kontraktsvinner på rutene:

Ruter som er ønsket operert med Dash 8 e.l.

  • Oslo–Florø
  • Oslo–Ørsta/Volda
  • Stokmarknes–Bodø
  • Stokmarknes–Tromsø
  • Tromsø–Vadsø
  • Tromsø–Hammerfest
  • Tromsø–Alta
  • Tromsø–Kirkenes
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse