Konkurransen om stamrutene i minstetilbudskjøpet av flyruter avlyses etter at SAS har meldt at de kan drifte rutene på kommersielle vilkår. Widerøe innstilles som operatører på de regionale minstetilbudsrutene fra 1. mars 2021. SAS vant blant annet anbudet på Kristiansund – Oslo, operert med fly som har minst 110 seter.
– Vi ser det som svært positivt at markedet selv vil levere et tilfredsstillende rutetilbud på stamrutene fra 1. mars 2021, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
For å opprettholde et fortsatt minimumstilbud på kommersielt sårbare innenlandsruter, lyste Samferdselsdepartementet 13. januar 2021 ut en konkurranse om minstetilbudskjøp av flyruter fra 1. mars 2021. Konkurransen var åpen for alle selskaper i EU og EØS.
I de etterfølgende forhandlingene har SAS varslet at de vil fly de utlyste stamrutene på kommersielle vilkår. Konkurransen om disse rutene er derfor avlyst. Dette gjelder rutene:
Ruter som er ønsket operert med fly med minst 110 seter.
- Kristiansand–Oslo
- Haugesund–Oslo
- Molde–Oslo
- Kristiansund–Oslo
- Bardufoss–Oslo
- Alta–Oslo
- Kirkenes–Oslo
- Tromsø–Longyearbyen
- Trondheim–Bodø–Tromsø
I tillegg varslet Widerøe før tilbudsfristens utløp av de ville betjene ruten Florø–Bergen (rute 11) på kommersielle vilkår. På de resterende regionale rutene omfattet av konkurransen var Widerøe eneste tilbyder. Selskapet er dermed innstilt som kontraktsvinner på rutene:
Ruter som er ønsket operert med Dash 8 e.l.
- Oslo–Florø
- Oslo–Ørsta/Volda
- Stokmarknes–Bodø
- Stokmarknes–Tromsø
- Tromsø–Vadsø
- Tromsø–Hammerfest
- Tromsø–Alta
- Tromsø–Kirkenes