Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 februar 2021 15:04
Del på Facebook
Det vil bli stort behov for oppgradering av vannettet i Norge i nær framtid, som man gjorde i Hegdehaugsveien i Oslo i 2012.Foto: Per Løchen / NTB
Det vil bli stort behov for oppgradering av vannettet i Norge i nær framtid, som man gjorde i Hegdehaugsveien i Oslo i 2012.Foto: Per Løchen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det kommunale vann- og avløpsnettet trenger oppgraderinger for 332 milliarder de neste 20 årene. Konsekvensen kan bli en dobling av kommunale avgifter.

Det er Norconsult og Sintef som har lagd en rapport for bransjeorganisasjonen Norsk Vann, skriver NRK.

Aller verst ventes det å bli i Nordland. Der skrives det i rapporten at vanngebyret kan øke med 206 prosent. Selv i Oslo, som er fylket der gebyret ventes å øke minst, regner man med at vannregningen blir 94 prosent dyrere.

– Situasjonen er alvorlig, og gebyrøkningen kan komme snart, sier administrerende direktør Thomas Breen i Norsk Vann.

Behovet for oppgradering stammer ikke kun fra slitne anlegg. Det kommer også fra behovet for klimatilpasning.

– Man må tenke ganske annerledes, for eksempel ved å åpne elveleier. Det er ikke mange tiår siden man tenkte at dette var fint å få lagt i rør. Nå ser vi at rørene ikke får dimensjoner som er nok til å være forberedt på store flomhendelser og ekstremnedbør, sier leder Kristin Halvorsen i Cicero senter for klimaforskning.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse