Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
23 februar 2021 14:40
Del på Facebook
Anja Cecilie Solvik, leder for Bunadsgeriljaen. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix
Anja Cecilie Solvik, leder for Bunadsgeriljaen. Foto: Ryan Kelly / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På fredag i forrige uke sendte Bunadsgeriljaen og Anja Cecilie Solvik en forespørsel til NRK og Helse Møre og Romsdal med både spørsmål til sak i NRK angående bemanningsproblemene med gynekologer i Møre og Romsdal, samt forslag til Helseforetaket om vesentlig informasjon de ikke har gitt NRK.

 Senere på fredag mottok Bunadsgeriljaen svar på sin forespørsel fra Hege Hegle, Helse Møre og Romsdal HF. 

Hegle takket for innspill og henviste til nylige og tidligere saker på helse-mr.no, som viser at Helseforetaket nå jobber med rekruttering og forklarer også bakgrunnen for at den gamle vaktordningen ikke lenger var akseptabel.

– Bakke har selv forklart dette i flere styremøter - han sa også i siste styremøte noe slikt som at det ikke finnes noe fasitsvar for hva som er riktig vaktordning, og at arbeidsbelastning (antall timer på jobb) styrer hva slags vaktordning som er akseptabel. 4-delt vakt kan gå helt fint, hvis legen får reell hviletid i den passive delen av vakten. Det var ikke tilfelle i Kristiansund eller Molde (ref: varselet fra Den norske legeforening). Styremøtene ligger tilgjengelig på Helse Møre og Romsdal sin YouTube-konto, skriver Hegle videre i sitt svar. 

Hegle skriver videre at  Helse Møre og Romsdal HF veldig gjerne ønsker å fylle oppkvotene til jordmorstipend og at også eksterne (kommunale) sykepleiere er velkomne til å søke.

– Dette står også omtalt på helse-mr.no sin hjemmeside, avslutter Hegle.

Bunadsgeriljaen med oppfølgingsspørsmål

Daglig leder Anja Cecilie Solvik i Bunadsgeriljaen som ikke var helt fornøyd med svaret,  føler  behov for å stille en god del oppfølgingsspørsmål til Helse Møre og Romsdal HF.

Tilleggskommentarer og oppfølgingsspørsmål til helseforetaket ble sendt av Bunadsgeriljaen i dag og vi gjengir innholdet av brevet.

Vi ser at Bakke oppgir tre årsaker for endre vaktordning:

  • Bedre rekruttering
  • Hindre slitasje på vakter
  • Forsvarlighet (tilstedevakt)

Vi har som tidligere nevnt, kontaktet andre helseforetak for å få en oversikt over vaktordninger ved andre fødeavdelinger med samme antall fødsler. Alle praktiserer fire eller fem- delt vakter. (Ved fødsler på 350-500,600) 

Dette er også en vaktpraksis som gjennomføres ved andre avdelinger, rett og slett for å få hjulene til å gå rundt. Da det er stor etterspørsler etter spesialister. 

Hva om Bakke tar feil?  Hva om dette problematiserer rekrutteringen ytterligere?  Det er en større utfordring å rekruttere til to avdelinger med 7-delt vakt, enn til to avdelinger med 5-delt vakt. 

Hva angår tilstedevakt, synes vi ikke begrunnelsen til Bakke er tydelig nok og vil be ham en gang til om å konkretisere hvorfor det må være annerledes i hans helseforetak enn i alle andre helseforetak i landet!

Angående brudd på arbeidsmiljøloven:

Vi synes det er spesielt at HMR har registrert et ganske høy antall lovbrudd (også sært at det kalles lovbrudd) siden 2017 uten at noe ble gjort med det. Hvorfor? Det er registrert samlet antall lovbrudd, men ikke omfanget. 

Vi etterlyser herved begrunnelsen. Hva disse lovbruddene består i. Og vi vil samtidig ha svar på hvor mange uttrykninger om natten fra gynekologer er knyttet til pasient- behandling av pasienter. Er det vektbelastning ved fødsel som er problemet. Ved hjemmevakt skal gynekologen kun ha tilstedevakt dersom en fødende går fra grønn til rød eller en rød fødende ankommer. Ellers venter gynekologen på telefon fra jordmødrene. VI har fått tips om at enkelte gynekologer skriver timer om natten hvor de ellers kunne hvilt. Dette er vel noe helseforetaket kan "motbevise" ved å se hvorvidt nattlige utrykninger er knyttet til pasientbehandling. Om det ikke er det så er tiltakene som er innført gjort på feil grunnlag.

Vi vil også at helseforetaket viser til dokumentasjon over at obligatorisk tilstedevakt fører til økt sikkerhet. Et helseforetak som sliter med rekruttering bør innføre tiltak som er godt dokumentert. Man må vite hva som fungerer. 

Etter at Stortinget har stemt i dag vil jeg tro at dette er tiltak Høie kan drøfte med Bakke for å lette rekruttering og raskere gjenåpne Kristiansund fødeavdeling.  

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse