Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 mars 2021 22:46
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De russiske kjøperne av Bergen Engines har nære bånd til russisk etterretningstjeneste, sier norske og utenlandske russlandskjennere til TV 2.

Til TV-kanalen sier de at norske myndigheter tar en stor sikkerhetsrisiko dersom de tillater salget av skipsmotorselskapet til russiske oligarker.

Det har vakt oppsikt etter at det ble kjent at britiske Rolls-Royce har inngått avtale om salg av den mekaniske bedriften Bergen Engines til det russisk-kontrollerte selskapet TMH Internationals.

– Dette er folk som har nær tilknytning til den politiske eliten og militæret i Russland, sier seniorforsker ved ICDS Tallinn, Kalev Stoicescu.

Han synes det er merkelig at prosessen har kommet så langt uten at norske myndigheter har sagt stopp.

Bergen Engines har levert motorer til, og har vedlikeholdsavtaler med, flere skip i Forsvaret. Spionskipet Marjata, et av Norges mest sensitive skip, er et av skipene som skal vedlikeholdes av russere dersom salget går igjennom.

– Jeg vil påstå at man ikke kommer nærmere å ha innsikt i Natos hemmeligheter, sier Stoicescu.

Jardar N. Østbø, førsteamanuensis ved Institutt for forsvarsstudier, sier at russerne i verste fall skaffer seg en mulighet til å følge med på norsk etterretningsvirksomhet i nordområdene.

Flere partier på Stortinget krever at regjeringen umiddelbart stanser salget.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse