Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 mars 2021 14:45
Del på Facebook
Det vil bli gitt grønt lys til byggingen av Møreaksen, europaveien mellom Ålesund og Molde, ifølge Helge Orten (H), som er leder av Stortingets transportkomité. lllustrasjon: Møreaksen
Det vil bli gitt grønt lys til byggingen av Møreaksen, europaveien mellom Ålesund og Molde, ifølge Helge Orten (H), som er leder av Stortingets transportkomité. lllustrasjon: Møreaksen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møreaksen, den planlagte E39 mellom Ålesund og Molde, kan bygges, ifølge leder Helge Orten (H) i transportkomiteen. Strekningen kan stå ferdig i 2030.

– Dette er et historisk samferdselsløft for Møre og Romsdal. Dette er nå et prosjekt til 24 milliarder kroner etter at kostnadene er redusert betydelig i tråd med innspillene til Statens vegvesen. Det kan bli byggestart allerede i 2023 eller 2024, sier Orten til Sunnmørsposten.

Neste uke legger Samferdselsdepartementet fram Nasjonal transportplan (NTP), som viser regjeringens plan for samferdselsprosjekter de neste ti årene.

I disse planene blir enkelte prosjekter ofte skrotet, mens andre prosjekter får grønt lys. Nå ser det altså ut til å gå mot bygging av Møreaksen, ifølge Orten.

– Det er lagt opp til en samlet bompengekostnad på 3,5 til 4 milliarder. Det som er blitt sagt fra Vegvesenet, er at bompengeprisen vil bli rundt det som er ferjekostnadene i dag, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse