Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 mars 2021 14:45
Del på Facebook
Det vil bli gitt grønt lys til byggingen av Møreaksen, europaveien mellom Ålesund og Molde, ifølge Helge Orten (H), som er leder av Stortingets transportkomité. lllustrasjon: Møreaksen
Det vil bli gitt grønt lys til byggingen av Møreaksen, europaveien mellom Ålesund og Molde, ifølge Helge Orten (H), som er leder av Stortingets transportkomité. lllustrasjon: Møreaksen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møreaksen, den planlagte E39 mellom Ålesund og Molde, kan bygges, ifølge leder Helge Orten (H) i transportkomiteen. Strekningen kan stå ferdig i 2030.

– Dette er et historisk samferdselsløft for Møre og Romsdal. Dette er nå et prosjekt til 24 milliarder kroner etter at kostnadene er redusert betydelig i tråd med innspillene til Statens vegvesen. Det kan bli byggestart allerede i 2023 eller 2024, sier Orten til Sunnmørsposten.

Neste uke legger Samferdselsdepartementet fram Nasjonal transportplan (NTP), som viser regjeringens plan for samferdselsprosjekter de neste ti årene.

I disse planene blir enkelte prosjekter ofte skrotet, mens andre prosjekter får grønt lys. Nå ser det altså ut til å gå mot bygging av Møreaksen, ifølge Orten.

– Det er lagt opp til en samlet bompengekostnad på 3,5 til 4 milliarder. Det som er blitt sagt fra Vegvesenet, er at bompengeprisen vil bli rundt det som er ferjekostnadene i dag, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse