Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
26 mai 2021 12:05
Del på Facebook
Operatørene på norsk sokkel anslår at investeringene i næringene rørtransport og utvinning av olje og gas vil bli nær 182 milliarder kroner i år, noe som er 4,8 prosent høyere enn forrige anslag. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Operatørene på norsk sokkel anslår at investeringene i næringene rørtransport og utvinning av olje og gas vil bli nær 182 milliarder kroner i år, noe som er 4,8 prosent høyere enn forrige anslag. Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Investeringene på norsk sokkel anslås til å bli 181,9 milliarder kroner i år, noe som er 4,8 prosent høyere enn tidligere anslag.

Oppjusteringen skyldes blant annet et det er levert to nye planer for utbygging og drift, skriver Statistisk sentralbyrå (SSB).

Mens investeringsanslaget for 2021 øker 4,8 prosent fra forrige kvartal, har det økt med hele 25 prosent fra andre kvartal i fjor.

Sist man så en tilsvarende økning var i 2012, ifølge SSB.

– Det er bare kommet til noen få og relativt små utbygginger siden undersøkelsen i 2. kvartal i fjor. Noe av økningen skyldes kostnadsoverskridelser på enkelte feltutbygginger, skriver SSB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse