Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
13 juli 2021 10:00
Del på Facebook
Esso leverte rekordsvakt resultat i 2020. Foto: Torstein Bøe / NTB
Esso leverte rekordsvakt resultat i 2020. Foto: Torstein Bøe / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Esso Norge leverte et rekordlavt resultat og tapte 2,3 milliarder kroner i 2020.

Oljeselskapet er ett av flere som slet i løpet av pandemiåret, men er likevel blant dem som har levert svakest, skriver Stavanger Aftenblad/E24.

Selskapets omsetning stupte fra 32,3 milliarder i 2019 til drøye 19,5 milliarder i 2020. I tillegg er egenkapitalen mer enn halvert fra nesten 2 milliarder i 2019 til 610 millioner i 2020.

Informasjonsansvarlig Anne Fougner i selskapet sier koronaen er en sentral del av årsaken, sammen med lavere oljepriser.

– 2020 var et utfordrende år for Esso Norge med svake raffineringsmarginer i bransjen og lavere produksjon. Inntjeningen var negativt påvirket av lavere priser med betydelige negative lagereffekter og noe lavere volum som i hovedsak skyldes pandemien, sier Fougner.

Esso Norge AS er et datterselskap av den amerikanske olje- og gassgiganten ExxonMobil. Selskapet driver med raffinerivirksomhet og opererer drivstoffterminaler, samt selger og distribuerer drivstoff i Norge. De driver ikke lenger bensinstasjoner.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse