Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 juli 2021 15:03
Del på Facebook
Visepresident og klimasjef Frans Timmermans i EU-kommisjonen sier klimapakken er det som skal til for at EU skal nå utslippsmålene sine. Arkivfoto: Virginia Mayo / AP / NTB
Visepresident og klimasjef Frans Timmermans i EU-kommisjonen sier klimapakken er det som skal til for at EU skal nå utslippsmålene sine. Arkivfoto: Virginia Mayo / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-kommisjonens klimasjef Frans Timmermans sier klimapakken er det som skal til for at EU skal nå utslippsmålene sine, men han tror også den vil møte motstand.

– Vi har en plikt til å hjelpe menneskeheten til å leve innenfor planetens grenser, sa visepresident og klimasjef Frans Timmermans på pressekonferansen der EU-kommisjonen la fram sin ambisiøse klimapakke onsdag.

Kommisjonen vil blant annet ha forbud mot salg av bensin- og dieselbiler fra 2035 og skjerpede utslippskrav for fly og skip.

– EU har satt ambisiøse mål, og i dag legger vi fram hvordan vi skal nå dem. En grønn og sunn fremtid kommer til å kreve mye innsats i alle sektorer og fra alle medlemsland, fortsatte han.

Klimasjefen er også klar på at han vet at pakken kommer til å møte motstand fra de ulike medlemslandene og fra medlemmer i EU-parlamentet:

– Jeg er sikker på at det er deler som ikke kommer til å bli likt. Jeg tror det folk vil være mest bekymret for, er om pakken er rettferdig, og det vil være opp til oss i EU-kommisjonen å bevise at den er det. Klarer vi det, tror jeg det blir mindre motstand. Men om vi ikke klarer det, blir det nok massiv motstand.

Tiltakene trer først i kraft når medlemslandene i EU har godkjent dem, noe som vil føre til mye diskusjon den kommende tiden.

– Om noen ikke liker enkelte av tiltakene, står de fritt til å komme med et nytt forslag som gir det samme resultatet. For målet står, og det må vi nå – vi skal kutte 55 prosent av utslippene, sier Timmermans.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse