Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 juli 2021 15:03
Del på Facebook
Visepresident og klimasjef Frans Timmermans i EU-kommisjonen sier klimapakken er det som skal til for at EU skal nå utslippsmålene sine. Arkivfoto: Virginia Mayo / AP / NTB
Visepresident og klimasjef Frans Timmermans i EU-kommisjonen sier klimapakken er det som skal til for at EU skal nå utslippsmålene sine. Arkivfoto: Virginia Mayo / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-kommisjonens klimasjef Frans Timmermans sier klimapakken er det som skal til for at EU skal nå utslippsmålene sine, men han tror også den vil møte motstand.

– Vi har en plikt til å hjelpe menneskeheten til å leve innenfor planetens grenser, sa visepresident og klimasjef Frans Timmermans på pressekonferansen der EU-kommisjonen la fram sin ambisiøse klimapakke onsdag.

Kommisjonen vil blant annet ha forbud mot salg av bensin- og dieselbiler fra 2035 og skjerpede utslippskrav for fly og skip.

– EU har satt ambisiøse mål, og i dag legger vi fram hvordan vi skal nå dem. En grønn og sunn fremtid kommer til å kreve mye innsats i alle sektorer og fra alle medlemsland, fortsatte han.

Klimasjefen er også klar på at han vet at pakken kommer til å møte motstand fra de ulike medlemslandene og fra medlemmer i EU-parlamentet:

– Jeg er sikker på at det er deler som ikke kommer til å bli likt. Jeg tror det folk vil være mest bekymret for, er om pakken er rettferdig, og det vil være opp til oss i EU-kommisjonen å bevise at den er det. Klarer vi det, tror jeg det blir mindre motstand. Men om vi ikke klarer det, blir det nok massiv motstand.

Tiltakene trer først i kraft når medlemslandene i EU har godkjent dem, noe som vil føre til mye diskusjon den kommende tiden.

– Om noen ikke liker enkelte av tiltakene, står de fritt til å komme med et nytt forslag som gir det samme resultatet. For målet står, og det må vi nå – vi skal kutte 55 prosent av utslippene, sier Timmermans.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse