Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 september 2021 08:41
Del på Facebook
Ole André Myhrvold, som representerer Østfold for Senterpartiet, sier at om Sp går inn i regjering, vil de sette i gang et lovarbeid for å styre strømeksporten. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Ole André Myhrvold, som representerer Østfold for Senterpartiet, sier at om Sp går inn i regjering, vil de sette i gang et lovarbeid for å styre strømeksporten. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Senterpartiet vurderer muligheten for å stanse overføringen av norsk kraft til det europeiske kontinentet for å sikre lavere strømpris her hjemme.

Det ligger an til rekordhøye strømpriser i Norge til vinteren. Forklaringen er tørt vær, lite vann i norske magasiner, og en høy gass- og CO2-pris i Europa.

– Vi går mot en varslet strømkrise og prisene er ventet å øke. Da mener Sp at vi umiddelbart må se hvordan vi kan begrense eksporten av strøm innenfor dagens lovverk. Hvis vi går inn i regjering, vil vi sette i gang et lovarbeid for å styre strømeksporten, sier Sps Ole André Myhrvold til Dagens Næringsliv.

Helt konkret mener Sp at hvis Norge står i tilsvarende situasjoner som i dag, hvor utenlandskablene gir prissmitte fra skyhøye strømpriser i Europa og norske magasin er tomme, så skal vi selv kunne bestemme at vi ikke ønsker å eksportere kraft til det europeiske markedet.

Espen Barth Eide, Arbeiderpartiets energipolitiske talspersoner, er ordknapp om Sp-forslaget.

– I den fasen vi er i nå, så er det ikke noe galt i å sjekke handlingsrommet, men det er viktig å huske på at vi både eksporterer og importerer strøm. Da må man tenke på konsekvensene. Kraftutveksling går begge veier, og deler av året er vi avhengig av import, sier Eide til DN.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse