Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
30 september 2021 09:40
Del på Facebook
Illustrasjon: Østensjø / Enova
Illustrasjon: Østensjø / Enova
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

To selskap som planlegger fullverdige produksjonsanlegg for hydrogen til sjøtransport i Møre og Romsdal, har fått inntil en million kroner hver i støtte fra Enova.

Green H AS planlegger hydrogenknutepunkt i Kristiansund, mens Norwegian Hydrogen AS planlegger maritime kontaktknutepunkt på Vestlandet, konkrét i Møre og Romsdal.

Enova har gitt støtte til 15 prosjekter på inntil en million kroner. Det var til sammen 29 søkere til forprosjektmidlene, ifølge en pressemelding fra Enova.

Nå skal de 15 prosjektene få mulighet til å jobbe fram prosjektene sine mer detaljert. Senere i år lyser Enova ut en større konkurranse om investeringsstøtte for knutepunkt. Målet er to til fire knutepunkt for maritim hydrogen langs kysten. Enova setter av maks 150 millioner kroner i støtte per prosjekt til hovedkonkurransen.

Klimanøytralt i 2030

Møre og Romsdal fylkeskommune har i fylkesplanen satt seg mål å være klimanøytralt i 2030 . Fylkeskommunen har derfor bidratt inn i Green H AS sine planer for hydrogenknutepunktet i Kristiansund.

– Vår rolle er å se sammenhengen i området hvor de har tenkt å legge produksjonsanlegget. Vi har hjulpet med å finne aktører, vise til avstander for bruk av hydrogen og biproduktene oksygen og varme. Og så har vi bidratt i søknaden, sier Lina Vassdal, rådgiver energi og grønn omstilling i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Hun sier at fylkeskommunen er glad for at regionen er proaktiv inn mot det grønne taktskiftet, og at Enova si beslutning om å gi tilskudd syner den positive holdningen i Møre og Romsdal.

Under Innovasjonsfestivalen på Åndalsnes 10. november blir det et hydrogenarrangement på Eggen Restaurant, som ligger på toppen av Romsdalsgondolen. Både Green H AS og Norwegian Hydrogen AS deltar.

Selskapene som fikk midler

Green H AS er eiet av Infranordic AS (88,75 prosent) og Strakeste Veien Holding AS (11,25 prosent). Styreleder er Per Espen Watle.

Norwegian Hydrogen AS er eiet av Tryggestad Eiendom AS (20,97 prosent), Tafjord Kraftproduksjon AS (20,97 prosent), Flakk Gruppen AS (20,97 prosent),Hexagon Purus AS (20,97 prosent), Hofseth Aqua AS (13,98 prosent) og Astanel AS (2,09 prosent). Styreleder i selskapet er Knut Trygve Flakk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse