Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 oktober 2021 08:08
Del på Facebook
Aps transportpolitiske talsperson Sverre Myrli er kritisk til at omorganiseringen av SAS gjør at oppsagte piloter må betale flere hundre tusen kroner for å kvalifisere seg til nye stillinger i SAS. Foto: Terje Pedersen / NTB
Aps transportpolitiske talsperson Sverre Myrli er kritisk til at omorganiseringen av SAS gjør at oppsagte piloter må betale flere hundre tusen kroner for å kvalifisere seg til nye stillinger i SAS. Foto: Terje Pedersen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli mener framgangsmåten til SAS overfor oppsagte piloter kan påvirke statens vilje til å stille opp.

– Interessen fra norske myndigheter for å ta vare på SAS skal være sterk, men jeg frykter den blir svakere om SAS «trikser og mikser» og finner på nye selskapsstrukturer. Slik vil vi ikke ha det, sier Sverre Myrli til NRK.

Han reagerer på at oppsagte SAS-piloter må betale flere hundre tusen kroner fra egen lomme for å være kvalifisert til å søke på sine tidligere jobber.

Myrli mener SAS prøver å sette opp en «oppfinnsom» selskapsstruktur for å løpe fra ansvaret sitt overfor de tidligere pilotene. Pilotene sier at de fikk forståelsen av at de kom til å få tilbake jobbene sine i SAS når pandemien var over og samfunnet åpnet opp igjen. Dette har SAS hevdet er feil.

– Jeg vil advare SAS mot å holde på sånn, sier Myrli. Han mener at det ikke er noe poeng for staten å stille opp med redningspakker hvis flyselskapet holder på slik.

Konserndirektør Simon Pauck Hansen i SAS skriver i en epost til NRK at den nye organiseringen av SAS er helt avgjørende for opprettholde selskapets posisjon og overlevelse.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse