Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
14 desember 2021 20:50
Del på Facebook
Illustrasjon: OMKK Eiendom AS / Henning Larsen
Illustrasjon: OMKK Eiendom AS / Henning Larsen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skisseprosjektet for Normoria – Kulturhuset i Kristiansund ble overlevert fra totalentreprenør HENT AS til styret i OMKK Eiendom AS, som i styremøtet 9. desember enstemmig vedtok å godkjenne det som grunnlag for det videre arbeidet med Normoria.

Med dette vedtaket har prosjektet nådd en ny og svært viktig milepæl.

I skisseprosjektet skal alle brukernes arealer være ferdig tegnet ut. Normoria blir på cirka 10.500 kvm, noe som er en økning på cirka 800 kvm sammenlignet med det nedskalerte prosjektet. Dette har en klart ved å benytte bygget i Skolegata 9 i større grad enn forutsatt.

Hvordan bygget forholder seg til Kristiansund sin stolte gjenreisningsarkitektur er et viktig tema. Dette er en problemstilling prosjektledelsen og arkitektene jobber videre med i forprosjektet. Endelig forslag til løsning vil bli lagt frem i forbindelse med ferdigstilling av reguleringsplanen.

BREEAM Very good

Styret har vedtatt at bygget skal ha en god miljøprofil og sertifiseres som minimum BREEAM very good. HENT har lagt fram en miljøanalyse som viser at prosjektet ligger godt an til å nå dette målet. I tillegg planlegges det en god del bruk av synlig trematerialer innendørs i bygget.

Tidsplan og økonomi

Den neste milepælen for prosjektet er å få reguleringsplanen politisk vedtatt, for å holde fremdriften i prosjektet. Prosjektet har som mål å få godkjent reguleringsplanen før sommeren 2022. Med godkjent skisseprosjekt ligger prosjektet godt i rute til å ha ferdig forprosjekt i månedsskiftet april/mai 2022. Det er også god grunn til å anta at ferdigstilling av byggeprosjektet vil skje som planlagt rundt sommeren 2024.

Prosjektet hadde en forventet kostnad på 690 mill i 2019-kroner. I styringsplanen for prosjektet er det lagt inn forventet prisstigning frem til ferdigstilling. Det betyr at prosjektet er forventet å koste totalt 764 mill kroner når det står ferdig i 2024. I perioden har imidlertid prisstigningen innen byggebransjen vært for noen områder vært betydelig større enn forventet. Likevel har styret vedtatt å opprettholde kostnadsrammen på 764 mill kroner. Budsjettet lagt fram i skisseprosjektet tyder på at denne rammen skal være fullt mulig å holde med noen mindre tilpasninger.

Både styreleder Eigunn Stav Sætre og daglig leder Per Olaf Brækkan er godt fornøyd med arbeidet som er utført frem til skisseprosjektet. De vil spesielt takke alle brukerne for det gode engasjementet og de mange gode innspillene som har ført til et flott og spennende bygg. Begge har stor tro på at i dette bygget kan partene i enda større grad samarbeide og inspirere hverandre til å skape kulturaktiviteter som vil være med på å forsterke Kristiansund ytterligere som en kulturby.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse