Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
16 desember 2021 09:12
Del på Facebook
Stortingsrepresentantene Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet og komiteleder Erling Sande fra Senterpartiet. Foto: Senterpartiet
Stortingsrepresentantene Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet og komiteleder Erling Sande fra Senterpartiet. Foto: Senterpartiet
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Transportkomiteen på Stortinget avga i 13. desember sin innstilling til statsbudsjettet for 2022. Der slås det fast at ferjeprisene skal reduseres med 30 prosent fra nyttår sammenliknet med første januar 2021.

Det er også enighet om at fylkeskommunene skal kompenseres for merkostnader knyttet til at anbudene for fylkeskommunal ferje- og båttrafikk så langt det lar seg gjøre skal baseres på nullutslippsteknologi.

– Vi er godt i gang med å følge opp Hurdalsplattformen og det skal komme ferjepassasjerer langs hele kysten til gode, sier stortingsrepresentantene Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet og komiteleder Erling Sande fra Senterpartiet.

I Hurdalsplattformen står det at regjeringen i løpet av perioden har som mål å halvere prisene på ferjereiser sett i forhold til 1. januar 2021, samt at strekninger med under 100 000 passasjerer skal bli gratis. Nå tar regjeringen et stort jafs av reduksjonen allerede i sitt første budsjett. Arbeiderpartiet og Senterpartiet sitt forslag om reduksjon fikk også tilslutning fra SV.

– Hvis Norge skal sikre utvikling og økt verdiskaping langs hele kysten, vil et godt og rimelig ferjetilbud være sentralt, sier Kirsti Leirtrø (Ap).

– Mange steder er ferjene eneste forbindelsen lokalsamfunnet har til fastland og øvrige kommunikasjoner. Ferjene spiller dessuten en avgjørende rolle i logistikk av varer fra et eksportrettet næringsliv langs kysten, avslutter Erling Sande (Sp).

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse