Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
16 desember 2021 09:12
Del på Facebook
Stortingsrepresentantene Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet og komiteleder Erling Sande fra Senterpartiet. Foto: Senterpartiet
Stortingsrepresentantene Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet og komiteleder Erling Sande fra Senterpartiet. Foto: Senterpartiet
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Transportkomiteen på Stortinget avga i 13. desember sin innstilling til statsbudsjettet for 2022. Der slås det fast at ferjeprisene skal reduseres med 30 prosent fra nyttår sammenliknet med første januar 2021.

Det er også enighet om at fylkeskommunene skal kompenseres for merkostnader knyttet til at anbudene for fylkeskommunal ferje- og båttrafikk så langt det lar seg gjøre skal baseres på nullutslippsteknologi.

– Vi er godt i gang med å følge opp Hurdalsplattformen og det skal komme ferjepassasjerer langs hele kysten til gode, sier stortingsrepresentantene Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet og komiteleder Erling Sande fra Senterpartiet.

I Hurdalsplattformen står det at regjeringen i løpet av perioden har som mål å halvere prisene på ferjereiser sett i forhold til 1. januar 2021, samt at strekninger med under 100 000 passasjerer skal bli gratis. Nå tar regjeringen et stort jafs av reduksjonen allerede i sitt første budsjett. Arbeiderpartiet og Senterpartiet sitt forslag om reduksjon fikk også tilslutning fra SV.

– Hvis Norge skal sikre utvikling og økt verdiskaping langs hele kysten, vil et godt og rimelig ferjetilbud være sentralt, sier Kirsti Leirtrø (Ap).

– Mange steder er ferjene eneste forbindelsen lokalsamfunnet har til fastland og øvrige kommunikasjoner. Ferjene spiller dessuten en avgjørende rolle i logistikk av varer fra et eksportrettet næringsliv langs kysten, avslutter Erling Sande (Sp).

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 17 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse