Transportkomiteen på Stortinget avga i 13. desember sin innstilling til statsbudsjettet for 2022. Der slås det fast at ferjeprisene skal reduseres med 30 prosent fra nyttår sammenliknet med første januar 2021.
Det er også enighet om at fylkeskommunene skal kompenseres for merkostnader knyttet til at anbudene for fylkeskommunal ferje- og båttrafikk så langt det lar seg gjøre skal baseres på nullutslippsteknologi.
– Vi er godt i gang med å følge opp Hurdalsplattformen og det skal komme ferjepassasjerer langs hele kysten til gode, sier stortingsrepresentantene Kirsti Leirtrø fra Arbeiderpartiet og komiteleder Erling Sande fra Senterpartiet.
I Hurdalsplattformen står det at regjeringen i løpet av perioden har som mål å halvere prisene på ferjereiser sett i forhold til 1. januar 2021, samt at strekninger med under 100 000 passasjerer skal bli gratis. Nå tar regjeringen et stort jafs av reduksjonen allerede i sitt første budsjett. Arbeiderpartiet og Senterpartiet sitt forslag om reduksjon fikk også tilslutning fra SV.
– Hvis Norge skal sikre utvikling og økt verdiskaping langs hele kysten, vil et godt og rimelig ferjetilbud være sentralt, sier Kirsti Leirtrø (Ap).
– Mange steder er ferjene eneste forbindelsen lokalsamfunnet har til fastland og øvrige kommunikasjoner. Ferjene spiller dessuten en avgjørende rolle i logistikk av varer fra et eksportrettet næringsliv langs kysten, avslutter Erling Sande (Sp).